Lucka 4: Julköttbullar med kryddpeppar och apelsin

På tal om julkalendrar och traditioner. Ända sedan jag började läsa Bamse vid 4-5 års ålder har också gillat den julkalender som följer med tidningen varje år (jag köper den fortfarande inför varje jul). Det som gör Bamsekalendern bättre än andra adventskalendrar är att bilden inte förstörs när man öppnar luckorna, utan fylls på istället.  Mycket mer spännande och finare!
Bamsekalendern har varit den största inspirationskällan till mina kalendrar till pappa – tills i år alltså. Bloggkalendern är ju en något modernare form, fjärran från Rune Andreassons skapelser.
Men! Innehållet kan ju anpassas ändå. I dagens lucka blir det således köttbullar. Precis lika goda som de Bamses farmor alltid gör…
De godaste julköttbullarna
Tricket för goda köttbullar är att använda fläskfärs. Julsmak får de av kryddpeppar, apelsin och kanel. Använder man sojamjölk i smeten (och steker i olja) blir de dessutom laktosfria.
  • 1,5 dl sojamjölk
  • 4 msk skorpmjöl/fiberhavregryn
  • 1 ägg
  • rivet skal av en halv apelsin (obs! märktes knappt, nästa gång tar jag mer)
  • 500 g fläskfärs
  • 1-2 krm kryddpeppar
  • 1,5 tsk salt
  • en nypa vitpeppar
  • en nypa kanel
  • olja eller smör till stekning

    Blanda mjölk och skorpmjöl/havregryn. Låt stå och svälla en stund. Blanda sedan ner ägget, fläskfärsen och kryddorna. Rulla små köttbullar (ca 50 st) och lägg dem på en fuktad skräbräda. (Blöt händerna emellanåt så kladdar det inte så mycket!).

    Hetta upp lite olja i en stekpanna. Bryn köttbullarna runt om så de får en fin yta. Lägg sedan över dem på en plåt med bakplåtspapper. Stek klart i ugnen, 200-225 grader i ca 20-25 min. (Eller stek klart som vanligt i stekpannan om du föredrar det).

     

    Själv tycker jag att köttbullar är allra godast kalla, på macka. Därför är det viktigt att göra många, så de räcker till juldagsfrukosten…

    3 tankar om “Lucka 4: Julköttbullar med kryddpeppar och apelsin

    1. Far skriver:

      Du får fixa dem, dina köttbullar, åt mormor i år. Jag tror inte att hon orkar fixa dem till dig.

    2. […] det kommer ursprungligen från Riddarbageriet. Jag ökade kryddmängden, samt fortsatte på mitt inkörda spår och lade till kryddpeppar i […]

    Lämna en kommentar