Dag 8: Ett ögonblick


Det är när de passerar under gatlyktan som jag ser det.

Jag har gått bakom dem en stund. De två ungdomarna går sida vid sida utan att röra vid varandra. På avstånd, i den halvskumma sommarnatten ser de ut att vara i 15-årsåldern. Fastän de båda tittar rakt fram syns det att de pratar med varandra. Jag hör inte vad de säger. Det beror inte på deras lågmäldhet; i den ödsliga parken färdas deras röster utan hinder. Det skulle vara lätt att tjuvlyssna på deras samtal, men jag gör det inte. Att höra vad de pratar om skulle spräcka den bubbla jag befinner mig i: en skimrande sfär där allt är möjligt. Där min fantasi är manusförfattare.

Paret, som kanske inte är ett par, ska strax svänga in på gångvägen under kastanjerna. Det är i den stunden som de fångas av gatlyktans sken. Och det är då jag ser det: Hennes hår är färgat i en illande grön nyans som matchar hans luvtröja precis.

De är mer perfekta än min fantasi hade kunnat skapa dem.

Kommentera

