Dag 6: Min dag


Jag är ledsen, men det här blir ännu ett ihophastat och oinspirerat blogginlägg. Jag har bestämt att prioritera att hålla tidsschemat för bloggutmaningen, snarare än att publicera mer genomtänkta inlägg för sent (se, vilken bra ursäkt för trista inlägg!).

För mig började den 6 november i natt, eftersom jag fortfarande var vaken när dygnet föddes. Jag hade varit dum nog att gå och lägga mig med en bok av Sara Lövestam i händerna, och sedan kunde jag inte sluta läsa förrän vid ett-tiden. Så mitt extremt tidiga sänggående (kl 22) igår resulterade inte som var tänkt i en utvilad Ellen, utan en halvdöd drömmare med huvudet fullt av Stockholmskt 40-tal (Hjärta av jazz – läs den!)

Den ljusa delen av dagen började alltså i ett ganska omtöcknat tillstånd. Jag tog bussen till jobbet, vilket tar längre tid  än att ta tunnelbanan eller cykla, men har fördelarna att man 1) slipper trängas med folk och 2) kan fortsätta läsa i sin bok …

På jobbet var det rätt lugnt. Jag fick en ny text att granska, och den var betydligt intressantare än förra veckans kommunalekonomiska jox. Framåt eftermiddagen blev det en allmänt flamsig stämning på kontoret; det började med yttrandet ”Jag vill knarka!” (Obs, inte jag!) och slutade i en diskussion om sexistisk Fars dag-reklam och 50 Shades of Grey …

Innan jag gick från kontoret åt jag upp den andra halvan av min köpe(!)-lunch (hur kommer det sig att asiatisk mat alltid är i stora portioner?). Sedan promenerade jag iväg mot Södra teatern, jag skulle nämligen på konsert. Jag fick upp ögonen för Sofia Jannok i augusti och lyssnade nästan sönder senaste skivan Áphi. När jag såg att hon skulle komma till Stockholm köpte jag genast biljett. Men konserten var faktiskt en besvikelse. Nu har jag aldrig betraktat mig som en särskilt musikalisk människa, så jag kan ha fel – men jag tyckte inte att det lät inte bra. Det lät nästan falskt. Jag hade väntat mig en magisk konsert, men fick en stor besvikelse.

Nu är jag hemma och borde göra det enda vettiga och gå och lägga mig. Måste bara kämpa emot den starka lusten att plocka upp Hjärta av jazz och läsa de sista 100 sidorna …

Kommentera

