Dag 3: Mina föräldrar

Mina föräldrar. Vad ska jag säga om dem?

Min mamma är från Skåne. Min pappa är från Polen. Notera att jag inte skriver ”min mamma är skåning och min pappa är polack”. Det beror på att jag inte vill ge dem den identitet som ett sådant epitet för med sig. Inte för att det på något sätt vore dåligt att vara vare sig skåning eller polack, utan för att det helt enkelt inte stämmer med min bild av mina föräldrar. De har båda bott i Stockholm i närmare 40 år. Deras respektive hemorter ligger i det förflutna, och är sedan länge en perifer del av deras liv. Det utgör för all del deras ursprung – som ofrånkomligen färgat deras personligheter – men det är inte en dominerande del av den de är idag.

Det kanske allra tydligaste tecknet på detta är för mig språket. Min mamma pratar inte skånska, med undantag för vissa underliga ord hon använder då och då. Faktum är att hon, enligt egen utsago, la av med skånskan ganska snabbt när hon flyttat till Stockholm. Det funkade helt enkelt inte: folk förstod inte vad hon sa.

Min pappa i sin tur har ingen polsk brytning. Detta skiljer honom, tror jag, från majoriteten svensk-polacker. De allra flesta som jag har träffat (inklusive min egen farbror) har något hörbart spår kvar av polskan. (Framförallt gäller det betoningen; polska har fast betoning på näst sista stavelsen, och det brukar sitta i. Polacker som pratar en i övrigt perfekt svenska kan alltså tala om ”telefon” och ”fikarasten”, snarare än ”telefon” och ”‘fikarasten”) Pappa är en språkbegåvning; hos honom finns inte ett spår av detta. Dessutom har han bott 44 av sina 64 levnadsår i Sverige. Hur mycket polack är man då?

Det sitter så mycket i en människas språk.

Om jag hade en tidsmaskin, och fick välja ett år att resa tillbaka till, så skulle det vara 1970. Då träffades mina föräldrar. Jag skulle så gärna vilja se vilka de var då, hur de var med varandra och inte minst hur de pratade!

2 thoughts on “Dag 3: Mina föräldrar

  1. Elin skriver:

    Vad skoj att du hänger på! Och roligt att läsa 🙂

Kommentera

