Att hitta tillbaka till orden

Nu har det varit tyst länge på bloggen. Det berodde till en början på tidsbrist, och sedan på bristande matinspiration. Och när uppehållet väl blivit långvarigt fick jag helt enkelt svårt att hitta tillbaka hit. Några kommentarer på det sista inlägget drog i mig ett par gånger (och gjorde mig glad, tack!) men det ville sig ändå inte.

Behovet av att uttrycka mig i skrift har dock aldrig försvunnit. Det har bara fått hitta andra vägar. Genom dagboksskrivande, och genom studierna. Jag tog examen våren 2012 – nu är jag examinerad språkkonsult i svenska!

För ett drygt år sedan tog arbetslivet vid. Ironiskt nog kom jag ändå inte ifrån universitetet, utan fick jobb i samma byggnad som jag tillbringat de senaste 5–6 åren. Men det var ett bra första jobb: jag fick bra kollegor och lärde mig nya saker. Men jag upptäckte snart att jag saknade skrivandet. Visserligen skrev jag varje dag, men nästan bara funktionstexter och mejl. När jag väl fick en lite längre text att skriva märkte jag genast hur glad jag blev av det. Och hur mycket det saknades mig däremellan.

Nu har jag ett nytt jobb. Jag jobbar med ord och språk varje dag. Visserligen skriver jag inte så mycket egna texter, men det känns ändå som att ha hittat tillbaka till en gammal vän. Vi har också en företagsblogg med språktema, där jag skriver emellanåt. Kanske räcker det så. Men någonting i mig drar mig just nu tillbaka hit, till Pannan och pennan.

Så jag ger det en chans. Jag försöker hitta min röst igen. Men det kanske inte blir så mycket mat här framöver. Mer penna än panna – så vet ni (om det nu finns någon som fortfarande hittar hit?).

Kommentera

