Japanese Cooking Night

För två år sedan var jag i Japan (och hälsade på min bror som bodde där då). I nästan tre veckor var jag där och upplevde allt från körsbärsblomning och buddisttempel, till karaoke och teceremonier. Det var en fantastisk resa, inte minst för matens skull. Allt, precis allt, som jag åt därborta var jättegott.

Ända sedan jag kom hem har jag velat lära mig att laga japansk mat. Dels för att det vore kul att kunna, dels för att utbudet på restaurangerna i Sverige är rätt klent. Japansk mat är, som sagt, så mycket mer än sushi och yakiniku…

Visst kan man använda en kokbok, eller för all del googla fram ett recept. Men för att laga japansk mat på japanskt vis finns det ju inget bättre än en tvättäkta japan som lärare. Så himla bra då att jag har en nippofil bror som kan fixa en sådan! Ikväll kommer han hit med sin japanska väninna och tillsammans ska vi laga två av mina favoriträtter från Japan. För rättvisans skull ska vi laga något svenskt också – det blir faktiskt en annan av mina favoriter. Kan ni gissa vad (hint – jag har skrivit om den på bloggen)?

Bilder från kvällens bravader dyker förstås upp i sinom tid. Tills dess får ni hålla till godo med en bild från i somras, på min hemgjorda sushi.


Kommentera

