Medelhavsmuffins med getost och soltorkade tomater

För ett par veckor sedan var jag på semester i Oslo. Eftersom jag skulle vara borta några dagar ville jag rensa kylskåpet lite innan jag åkte. Ett ägg, lite yoghurt, en liten kant getost låg på hyllorna… Resultatet blev dessa matmuffins, som dessutom passade perfekt som färdkost och mellanmål på resan.
Matiga medelhavsmuffins
  • 2 1/2 dl fullkornsvetemjöl
  • 1 1/2 dl rågsikt
  • 1-2 msk rostade solrosfrön
  • 1 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 1 ägg
  • 1 1/2 dl turkisk yoghurt, yoghurt el. gräddfil
  • 2 msk olivolja
  • några kvistar färsk oregano, hackad
  • 50 g getost
  • 4 soltorkade tomater, klippta i bitar

Sätt ugnen på 175°.
Blanda vetemjöl, rågsikt, solrosfrön, bakpulver och salt i en bunke. Vispa ägget och blanda ner det i mjölet tillsammans med yoghurt och olivolja. Klicka ut hälften av smeten i stora, stadiga muffinsformar.  Tryck ner ett par bitar getost och soltorkade tomater i varje muffin. Täck med resterande smet (formarna ska vara fyllda till ca 2/3).  Grädda i ca 20–30 minuter.

4 thoughts on “Medelhavsmuffins med getost och soltorkade tomater

  1. Cecilia skriver:

    Ser gott ut! Jag gillar matmuffins.

  2. Eva skriver:

    Men åhhh vad gott! Var på brunch hos en vän som hade gjort dessa igår. Så smarrigt! Jag har även gjort en liknande själv, http://hembakat.tumblr.com/post/4041623193/teatime-anyone
    men ska definitivt prova dessa!

  3. […] Ellen bakade matiga medelhavsmuffins. […]

  4. karin skriver:

    så gott!

Kommentera

