Grönsakstårta – paj utan pajdeg

Jag måste erkänna: jag är lite av en hamster ibland. Men det kanske gick att gissa av mitt skafferi-innehåll?
Mitt hamsterbeteende innebär att jag allt som oftast baserar min matlagning på vilka färskvaror jag har som måste användas innan de blir för gamla. En inspiration lika god som någon!
Den här gången var det en burk kesella som var på väg ut. Jag kollade igenom mina bokmärkta recept (som är taggade efter ingredienser) och hittade den här grönsakstårtan från Pickipicki.
Jag vill minnas att jag provade den någon gång redan i somras – och den tålde att upprepas. Med lite variation förstås, utifrån vad jag hade i kylen. Förutom grönsaker blev det lite bacon, så att jag kunde göra slut på ett öppnat paket.
(I orginalreceptet ska det vara 1 msk maizenamjöl i, men det glömde jag helt bort och det blev bra ändå.)
Grönsakstårta – en paj utan pajdeg
  • 100 g färska champinjoner
  • 2 msk olja
  • 1 halv gul lök
  • ev. några skivor bacon
  • 1 morot
  • 1 jättepalsternacka eller 2 mindre
  • 1/2 zucchini
  • 1/2 paprika
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 ägg
  • 1 burk kesella (10%)
  • 0,5 dl riven parmesan
  • saften av 1/2 citron
  • en liten knippa färsk oregano, finhackad

Skär champinjonerna i små bitar, hacka paprikan och riv resten av grönsakerna grovt. Stek först champinjonerna i torr stekpanna så att vätskan ångar ur dem. Stek det eventuella baconet. Häll sedan i olja och fräs resten av grönsakerna tills de mjuknar. Pressa ner vitlöken och låt fräsa med de sista minuterna. Salta och peppra.

Vispa ihop äggen med kesellan. Rör ner parmesan, citronsaft och hackade örter. Blanda sedan i de frästa grönsakerna.  Bre ut blandningen i en smord ugnsform. Grädda i 175°C i nedre delen av ugnen i ca 20-30 minuter, tills tårtan ”stannat” i mitten. Låt vila en stund före servering.

One thought on “Grönsakstårta – paj utan pajdeg

  1. Sussie skriver:

    Uuuu, låter ju supersmarrigt. Men hur hade en botten på kesella och dinkel varit?

Kommentera

