Herman och jag

Låt mig presentera: Herman!

I december skrev jag om surdegen Herman, en söt surdegskultur som fungerar som ett kedjebrev som man delar med vänner, matar i några dagar och sedan bakar kakor av. Herman är gjord på mjölk, mjöl och socker och är alltså inte en vanlig surdeg för matbröd, utan liknar mer en jäst sockerkakssmet. Degen ger både extra jäskraft och en pikant smak åt mjuka kakor.
Sedan jag fick Herman har jag hunnit baka tre olika kakor, och gett bort ett antal degar till släkt och vänner. Kakorna var goda, men det började kännas lite tjatigt…
Istället blev jag sugen på att börja baka matbröd. Tanken föddes: kunde man kanske göra om Herman till en vanlig vetesurdeg?

Sagt och gjort: istället för att matas med mjölk och socker, fick Herman nöja sig med en diet på vatten och mjöl. Det bubblade på fint  i burken, och i helgen gjorde jag mitt första provbak. Eftersom jag improviserade hej vilt kunde det ha slutat precis hur som helst – men det gick riktigt bra!

Det blev någon slags ciabattaliknande bröd, gjorda på en blandning av vetemjöl special och rågsikt. Med fluffigt innanmäte och hård skorpa, som jag ville ha det.
Jag har inget recept den här gången, men ni kan vänta er fler surdegsbröd i bloggen framöver…

Herman, I think this is the beginning of a beautiful friendship.

Kommentera

