Kesoplättar

Att jag inte har skrivit om dessa förut! De är en riktig livräddare på min  lunchrepertoar, och passar perfekt på dagar som denna, när man sitter och skriver en hemtenta och ser snön virvla utanför. Jag är hungrig och vill ha lunch, men har inte så mycket tid för att ställa mig att laga något. Ändå vill jag äta något varmt. Då blir det kesoplättar!

Förutom att de är riktigt goda är de både enklare, snabbare och mer mättande än vanliga pannkakor.
Låter man bli att krydda smeten kan man äta några plättar med salta tillbehör och några som efterrätt med kanel, frukt eller sylt. Plättarna är också goda kalla.

Kesoplättar, en portion

  • 125 g keso (en halv liten burk)
  • 1 ägg
  • 1 msk mjöl (vete, rågsikt – vad som helst funkar) + en klick smör till stekpannan

Mosa ihop ägg och keso. Rör ner mjölet. Klicka med en sked ut plättar i en stekpanna och stek på medelhög värme, några minuter på varje sida tills plättarna fått fin färg.
Ät med vad du har hemma: jag tycker att t. ex. skinka, avokado eller råkostsallad passar fint.

Tips! Har man inte lust att vakta stekpannan kan man istället hälla smeten i en smord liten ugnsform och grädda i 200°C i ca 20 min.

One thought on “Kesoplättar

  1. Olof skriver:

    Hm, det är ju exakt de proportioner som jag gissade mej till och brukar använda. När du talade om receptet för mej för ett par år sen var det utan några specifika måttangivelser. Så skicklig jag känner mej. 😉

    Jag brukar köra några varv med stavmixer i smeten för att få den jämnare, lite fusk kanske, men det går ju utan också.

Kommentera

