Ostkaka på ricotta

Det kanske är svårt att tro, men cheesecake har aldrig varit någon favorit för mig. I alla fall inte den tunga, amerikanska, philadelphiabaserade varianten. Däremot finns det en polsk variant, sernik, som jag tycker mycket om. Min pappa brukar köpa den färdig hos Polfood på Torsgatan (jag tror att de bakar den själva i butiken), och det är nog den godaste ”köpekakan” jag vet.
En riktig sernik görs på en särskild typ av färskost, som jag tyvärr inte vet namnet på. Man kan också göra sin egen ost, genom att separera filmjölk genom upphettning och silning. Men det är inte alltid man orkar/har tid med en sådan omständlig process. Jag har då aldrig gjort det… 😉

Det här är ett experiment där jag har använt ricotta för att återskapa den polska ostkakan. Det började med att jag köpte hem en burk ricotta (vilket jag aldrig hade ätit förut). När jag smakade på osten insåg jag att den hade precis rätt smak och konstistens för att passa i en sernik. Kunde förstås inte låta bli att pröva. Det blev ganska bra för ett första försök!

Min sernik

Deg (obs, det blir över! Kan sparas i kylen någon vecka eller frysas in):

  • 60 g smör
  • 2 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 1 äggula
  • 0,5 dl strösocker
  • 0,5 tsk vaniljsocker

Hacka smöret i bitar. Häll över mjölet blandat med bakpulvret och nyp ihop till en smulig massa. Tillsätt ägg socker och blanda till en jämn deg. Tryck ut en del av degen i en liten rund form med löstagbar kant (ca 15 cm i diameter). Bottnen ska vara ca 0,5 cm tjock. Förgrädda i 180°C, ca 8 min.

Om du vill kan du använda en del av degen till att göra ett rutmönster på kakan. Kavla i så fall ut en bit deg och skär i tunna remsor. Lägg i kylen så länge.

Fyllning:

  • 2 äggvitor
  • 1 äggula
  • 15 g smält smör
  • 1 msk potatismjöl
  • 5-6 msk florsocker
  • en citron: skalet av hela, saften av halva
  • vaniljpulver, 1/2 tsk
  • 0,5 dl gula russin
  • 250 g ricotta

Rör ihop alla ingredienser utom äggvitorna till en jämn smet. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd ner dem i smeten.
Om du ska ha ett mönstrat lock på kakan, vänta med att lägga på det tills kakan har varit inne i ugnen ca 10 min, så sjunker det inte ner i smeten.
Grädda i 180°C i ca 20-25 min, tills fyllningen ”stannat” och inte längre rör sig om du skakar formen. Låt svalna, och ställ sedan i kylen. Sernik är allra godast kylskåpskall!

4 thoughts on “Ostkaka på ricotta

  1. science4youngpeople skriver:

    Ser gott ut, måste prova efter nästa inlämningsdag på skolan. Största surprisen är väl att en ”foodie” som du inte ätit ricotta (medvetet iaf ^^) förrut! Jag brukar använda den som ersättning för både (visp)grädde och rikare ostar, t ex just philadelphia eller mascarpone, av fetthaltsandledningar. ..

    • pannanochpennan skriver:

      Nej, jag vet, det är skandal! Men nu blir det mer ricotta i framtiden. 🙂 Jag kollade faktiskt inte fetthalten, men det kan ju vara värt att ha i åtanke någon gång. Mascarpone har jag nog bara ätit vid något enstaka tillfälle – det får bli nästa grej.

      • science4youngpeople skriver:

        Äsch då, inte behöver du oroa dig för sådana saker!

        ”I skolan” menade jag. ”På skolan”… låter konstigt. Var du tvungen att behärska dig där? 😛

      • pannanochpennan skriver:

        Nej, ”på skolan” funkar. (Dock vanligast att använda när man säger t.ex. ”jag är på skolan”.) Däremot kan man inte säga ”rikare ostar” på svenska 🙂 De är fetare, helt enkelt. Men jag uppskattar alla kommentarer, lite anglicismer är bara spännande!

Kommentera

