I mitt skafferi

Den här veckan sitter jag och skriver på en hemtenta, och borde egentligen inte göra något annat än just det. Så hur kommer det sig då att jag börjar storstäda i skafferiet?
Drottningen av prokrastinering: Jag råka’…

Det blev i alla fall en rejäl – och välbehövlig – rensning! Jag har nu gjort mig av med skrymmande kartonger (hejdå flingpaket), slängt sådant som jag aldrig kommer att använda/äta (turkiska små skorpor som ska blötas upp och tillagas men och som gick ut för två år sedan) samt ordnat om hyllorna efter kategorier (frukost, spannmål, proteiner, bakning).

Jag kunde också konstatera att det på den sistnämnda hyllan står inte mindre än 10 sorters socker – däribland råsocker, ljust och mörkt muscovado, pärlsocker, syrénsocker och vaniljsocker. Dessa trängs med 8 sorters mjöl, t.ex. rågsikt, fullkornsvetemjöl, majsmjöl och sojamjöl.
Även efter att jag räknat bort mjölet har jag inte mindre än 16 varianter av cerealier i gryn- eller flingform: dinkelflingor, kamutvete, svart råris och havrenudlar, för att nämna några…

Detta låter ju nästan löjligt – ska man skämmas? Men jag tröstar mig med att det inte är något som kommer att förgås; allt kommer användas förr eller senare. Det var inte heller någon av påsarna och paketen som förvånade mig i städningen, som jag hade glömt att jag hade. Ett gott tecken!

Bildbevis på skafferistöket kan lämnas om någon är nyfiken…

2 thoughts on “I mitt skafferi

  1. Rasmus skriver:

    Nej, skämmas ska du definitivt inte göra, för det skulle betyda att jag skulle skämmas ännu mer. För jag har en stark känsla av att jag har betydligt fler sorters mjöler (på rak arm kommer jag på 11 sorter) och annat spannmål än så i mina skafferier, för att inte tala om oljor såklart (några tog slut nyligen, så jag tror jag ”bara” har 24 just nu…). För att inte tala om choklader…
    Mitt problem är snarare att mina köksskåp ständigt är så fulla att det blir ett väldigt pusslande varje gång jag köpt nåt nytt för att det ska få plats nånstans…

  2. […] Jag måste erkänna: jag är lite av en hamster ibland. Men det kanske gick att gissa av mitt skafferi-innehåll? Mitt hamsterbeteende innebär att jag allt som oftast baserar min matlagning på vilka färskvaror […]

Kommentera

