Nyårsmeny 2010

Gott Nytt År!

Hade ni en trevlig nyårsafton?
I mitt fall avslutades 2010 med en middag hemma hos mig med några vänner (och sedan fest på annat håll). Jag och en av mina äldsta vänner (Hej Hannah!) lagade maten tillsammans, vilket ju alltid är trevligt – om än lite trångt i mitt kök. Alla recept var oprövade innan, så hela menyn var en chansning. Lyckligtvis blev det riktigt gott alltihop! (Tyvärr fastnade inget av det på bild.)

Förrätt:
Baconlindade dadlar på salladsbädd med hjortrondressing
Baconlindade dadlar har jag sett recept på många gånger, och velat pröva. Kommer upprepas snarast, då det var fantastiskt gott – faktiskt min favorit i gårdagens meny.  Hmm… är det överblivet bacon jag ser där i kylen..?

Huvudrätt:
Risotto med blomkål och salta mandlar, med ugnskokt Hokifilé
Ett recept av Lotta Lundgren – a.k.a. Hemmafrun. Kryddningen med kardemumma, kummin och kokosmjölk skulle jag aldrig hittat på själv, men det var otippat gott! Funderar som bäst på hur jag ska använda den kombinationen i något annat… Kanske i ett bakverk?

Efterrätt:
Apelsinsemifreddo med fruktsallad
Serverades med kolsyrad choklad som jag köpte på Matmässan i november. En spexig produkt: små chokladströssel som poppar och smäller när chokladen smälter på tungan. ”Som ett fyrverkeri i munnen” var gästernas kommentar – perfekt som nyårsdessert alltså!

2 thoughts on “Nyårsmeny 2010

  1. […] → efterrätt, recept, sött ← Sallad med baconlindade dadlar Nyårsmeny 2010 → GillaBe the first to like this post. En kommentar lämna en […]

  2. […] var förrätten i nyårsmenyn 2010. I några av dadlarna hade vi getost också, men jag tyckte nästan att det blev godare utan. […]

Kommentera

