Lucka 18: Mjuk chokladkola med syltad ingefära

Ända sedan Matmässan, har jag haft en burk smetana stående i kylskpået (eftersom Valio sponsrade Svenska Matbloggares träff och bjöd på goodiebag). Jag visste först inte vad jag skulle göra av den (jag hade planer på en rödbetssoppa men det har inte blivit av). Men så insåg jag att den borde ju kunna ersätta grädde i ett kolarecept. Och det gick bra, mycket bra… mums.

Tips! Jag kokar oftast knäck och kola i en tjock, vid stekpanna, eftersom jag tycker att det går snabbare och smidigare än i kastrull.

Mjuk chokladkola med apelsin och syltad ingefära (och smetana)

  • 50 g smör
  • 3 dl socker
  • 3 dl grädde (eller smetana)
  • 1 dl ljus sirap
  • en nypa salt
  • 100 g mörk choklad (minst 70%), hackad
  • rivet skal av en apelsin
  • 1/2 dl finhackad, syltad ingefära

Smält smöret i en vid panna eller kastrull. Rör ner socker, salt och sirap. Låt blandningen sjuda på svag värme och rör om då och då. Sjud tills smeten håller för ett hårt kulprov – det tar ca 20-30 min.
Ta pannan från värmen, lägg i chokladen och rör tills den är helt smält och utblandad. Tillsätt apelsinskal och ingefära.

Häll ut kolasmeten i en bakplåtspappersklädd form, ca 20*20 cm. Ställ att svalna innan du skär till bitar.

Kommentera

