Lucka 16: Knäckebröd till julbordet

Eget knäckebröd har jag velat göra länge. Så när jag igår fick syn på den överblivna jästen från lussebaket slog jag till. Äntligen fick jag användning för min kruskavel som jag fyndade på loppis i höstas.

Receptet hittade jag hos Söta Saker. I ursprungsreceptet är det bara två mjölsorter, med det kan man ju variera som man vill. Jag kavlade in flingsalt och svarta sesamfrön i degen också. Nästa gång tar jag ännu mer salt…

Knäckebröd

  • 20 g jäst
  • 4 dl vatten
  • 1 msk honung
  • 1 1/2 tsk havssalt
  • 1/2 msk mortlade kryddor – kummin, anis- och fänkålsfrön.
  • 3 dl grovt rågmjöl
  • 1 dl rågsikt
  • 1 dl fullkornsvetemjöl
  • 2 dl vetemjöl
    + extra mjöl till utbakningen

Rör ut jäst och honung i vattnet. Tillsätt salt och kryddor. Arbeta in mjölet. Låt jäsa under duk en timme.
Sättt ugnen på 200°C.
Dela degen i åtta delar och kavla ut till runda, tunna kakor. Det går åt mycket mjöl! Dra över de tunna kakorna till plåtar med mjölade bakplåtspapper. (Rulla upp dem på kaveln om de vill gå sönder.) Grädda i cirka 10 minuter. Kakorna ska bli hårda men inte för bruna. Låt svalna på galler.

Med hemgjort knäckebröd kan man göra stora mackor.

Kommentera

