Lucka 14: Hummus

Hittills har det varit mer jul- än papparelaterade inlägg i den här bloggkalendern. Därför blir det en pappfavorit i lucka 14 – Hummus!

  • en burk kokta kikärtor (eller blötlägg och koka själv)
  • en vitlöksklyfta, pressad eller finhackad
  • 1/2 tsk spiskummin
  • saften av en halv citron
  • 1 msk tahini
  • 1/2 dl olivolja
  • salt, peppar

    Till garnering:

  • olivolja
  • paprikapulver (gärna rökt)
  • ev. finklippt persilja

Mixa kikärtorna. Blanda i övriga ingredienser. Smaka av med salt och peppar. Pudra över med lite paprikapulver. Toppa med ett tunt lager olivolja och lite persilja. Servera med pitabröd.

PS. Enligt ryktet finns det en fantastiskt bra Hummus-restaurang i Stockholm: Reggev på Ringvägen. Jag har inte varit där än, men någon gång måste jag prova!

2 thoughts on “Lucka 14: Hummus

  1. Lisa skriver:

    ja, reggev måste du sannerligen prova!
    eftersom jag till och från varit mycket i tel aviv (och för tillfället bor här) har jag besökt reggev när jag varit i stockholm men fått israel-längtan.
    mannen som äger stället kommer från israel och serverar förutom hummus även shakshuka och labane med zaatar på, hemgjord lemonad och baklava.
    det är hur gott som helst. verkligen. jag rekommenderar hummus med shakshuka (blandat)!

  2. anna skriver:

    har också läst om reggev! och är helt övertygad efter föregående talares talan. åt shakshuka i tellan, mums (finns ett recept jag inte testat i boken du lånade!).

Kommentera

