Lucka 13: Hermans lussebullar – tre tips

Luciadagen är till ända. Jag har hunnit gå på en fantastiskt fin Luciakonsert i en kyrka, och börjar äntligen känna julstämningen komma krypande. ”Gulbaket” gjorde förstås sitt till. Som jag skrev i förra inlägget så bakade jag årets lussekatter efter Petite France-Sébastiens recept, som han la upp i en video på sin blogg.

Planen var att följa receptet helt – men sen var jag tvungen att göra vissa ändringar ändå, eftersom jag inte hade någon riktigt surdeg till hands. Först tänkte jag bara öka jästmängden en aning. Men sen kom jag på att jag hade en Herman!
Herman är ett slags söt surdeg (om man nu får kalla det så, när den består av mjölk, socker och mjöl). Degen fungerar ungefär som ett kedjebrev, som man delar och ger till sina vänner, som sedan kan baka en ”vänskapskaka”. Jag minns att min bror fick en bit av en deg en gång när vi var yngre… Och häromdan fick jag en egen!

Egentligen var min Herman inte mogen att baka med än (man ska vänta till dag 10), men jag chansade. Eftersom jag dessutom ökade jästmängden en aning från Sébastiens recept, är det svårt att säga om surdegen gjorde någon skillnad. Men bullarna blev de godaste, saftigaste jag har gjort – och jag väljer att tro att Herman hade med saken att göra! 🙂
Jag passade också på att testa ett annat lussekattstips (från Baka Hemma-bloggen) och bytte ut ett par deciliter av vetemjölet mot rågsikt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
För övrigt blandade jag degen på samma sätt som Sébastien: direkt på bordet, genom att göra en skål av mjölet. Kladdigt och roligt!
Efter att lussekatterna bakats ut skulle de jäsa över natten i kall ugn. Jag var lite orolig att inget skulle ha hänt när jag öppnade luckan i morse, men de hade jäst så fint så. Bara att sätta på ugnen så var det strax klart!

Ett riktigt bra tips (också från Brödpassion) är att pensla bullarna med ägg direkt efter att man tagit ut dem ur ugnen. Ägget ”förseglar” ytan och stänger inne ångan, så att bullen inte blir torr – men man slipper den äggiga, brända smaken som uppstår om man penslar bullarna innan de gräddas.

Gult och gott!

2 thoughts on “Lucka 13: Hermans lussebullar – tre tips

  1. […] har jag velat göra länge. Så när jag igår fick syn på den överblivna jästen från lussebaket slog jag till. Äntligen fick jag användning för min kruskavel som jag fyndade på loppis i […]

  2. […] december skrev jag om surdegen Herman, en söt surdegskultur som fungerar som ett kedjebrev som man delar med vänner, matar i några […]

Kommentera

