Citrondoftande potatis- och purjolökssoppa

Jag var tvungen att dubbelkolla flera gånger så att jag inte hade glömt nåt. Men nej, det kan bli så gott med så få och enkla ingredienser! Potatis- och purjolökssoppa är en pålitlig klassiker. Här med en liten twist genom tillägget av citron i soppan – lova att prova!

Citrondoftande potatis- och purjolökssoppa (2 portioner)

  • 1 purjolök
  • 3 stora potatisar (ca 250 g)
  • en nypa timjan
  • en nypa kummin
  • 1 buljongtärning
  • 6-7 dl vatten
  • saften av 1/4 citron

Skiva purjolöken och potatisen. Hetta upp lite olja i en kastrull och stek purjon tills den mjuknar tillsammans med kryddorna. Lägg i potatisen, smula ner buljontärningen och häll på vattnet. Koka upp och låt sedan sjuda tills potatisen mjuknat. Använd en visp och rör runt så att potatisen faller i mindre bitar. Smaka av med citronsaft och ev. salt.

Ät precis som det är, eller med en klick crème fraiche och lite bröd.

 


4 thoughts on “Citrondoftande potatis- och purjolökssoppa

  1. Sebastian skriver:

    åh, tack o tack! Men visst går det att göra mkt häftigt med matbilder också. Och, du har ju ögat för det verkar det som 🙂

  2. Rasmus skriver:

    Det där är ju som en kopia av halva ingredienslistan i min soppa! 😉

    Men det låter onekligen riktigt gott, och det är kul att se att du använde kummin! Det är min absoluta favoritkrydda till potatis, jag använder den praktiskt taget i varenda rätt där potatis ingår, oavsett om den är huvudingrediens eller bara en av många komponenter.

    Fantastiskt fin bild förresten!

  3. KarinW skriver:

    Potatissoppa är min favvosoppa men jag har aldrig smaksatt med citron, kanske dags att förnya sig lite!

Kommentera

