Lucka 6: Färgglad decembersallad

Idag är det Köttfri Måndag! Man måste inte vara vegetarian för att låta bli kött ibland. Att äta åtminstone en grön middag i veckan är ett sätt att minska belastningen på miljön (eftersom köttproduktion medför ett högre utsläpp av växthusgaser).

Att vegetarisk mat kan vara både god och mättande vet de flesta. Andra behöver påminnas ibland – eller hur pappa?

I det här receptet har jag inte angett några mängder, det är mer en skiss av en god idé.

Quinoasallad med rostade rotfrukter, halloumi och aprikoser

  • Vit quinoa
  • Hasselnötter
  • Palsternacka
  • Rödbetor
  • Morötter
  • Färsk bladspenat
  • ”Mjuktorkade” aprikoser
  • Halloumi
  • Röd chili
  • God oliv-/rapsolja
  • Saften av en halv apelsin

Sätt ugnen på 200°C.

Skala rotfrukterna och skär dem i mindre bitar. Gör gärna olika former (t ex palsternacka i stavar, morötter i slantar och rödbetor i klyftor) – det blir roligare att äta då!

Lägg hasselnötterna på en plåt och rosta i ugnen i 10 ca min. Gnugga av skalet och hacka nötterna grovt. Lägg åt sidan.

Ös ut rotfrukterna på plåten – rödbetorna för sig så inte allt blir rosa – och ringla över olja. Salta. Rosta i ugnen i ca 30-40 minuter (tiden beror förstås på hur stora bitar du gjort).

Dela aprikoserna i stora bitar. Skiva chilin (ta bort fröna). Stek tillsammans i olja i ett par minuter.

Skölj och koka quinoan enligt anvisningarna på förpackningen. Pressa över apelsinsaften.

Blanda quinoa, rotfrukter och spenat på ett stort fat. Toppa med aprikoser, chili och  nötter. Servera med flingsalt.

5 thoughts on “Lucka 6: Färgglad decembersallad

  1. Rasmus skriver:

    Det här är riktigt fint, förutom osten då förstås… 😉

    Men som sagt, du borde verkligen gå över till osvavlade aprikoser! De är så sanslöst mycket godare än svavlade!

  2. pannanochpennan skriver:

    Välmarinerad (det är sältan och konsistensen man vill åt) tofu kanske vore nåt istället för halloumin?

    Som sagt – jag vet att osvavlade aprikoser är en annan sak, använder såna också. Men nu hade jag hittat färsktorkade mjuka fina aprikoser, som dessutom gav fin färg åt salladen.

  3. Rasmus skriver:

    Absolut, tofu skulle definitivt funka bra där.

    Såna aprikoser tror jag faktiskt aldrig att jag har sett. Var köpte du dem?

  4. Far skriver:

    Jag mår som sämst när jag känner mig vegetera. Som bäst med blodig biff nersköljd med rött vin.
    Sen kan jag få bli gödsel åt grönsakerna med tiden…

Kommentera

