Lucka 2: Enkel Carbonara

När jag bodde hemma var detta en av de snabba vardagsrätter som pappa brukade göra. Han kallade den carbonara, och jag föredrar den faktiskt den här versionen framför lunchrestaurangernas slabbiga gräddbad.

Carbonara på pappas vis

  • Tagliatelle, gärna färsk – efter aptit
  • Bacon – 1 paket per 2 personer
  • Ägg – 1 per skalle
  • Svartpeppar

Koka upp vatten. Salta rikligt.  Salta sen lite till.
Medan vattnet kokar upp, stek bacon. Det ska vara välstekt men inte knaprigt.
Pappas tips: Häll av baconfettet i en liten bytta och spara i kylen när det stelnat. Det kan användas som stekflott till ett frukostägg t ex.

Koka pastan. Häll av vattnet och lägg sedan tillbaka pastan i kastrullen. Häll ner bacon. Knäck ner äggen och rör runt tills de koagulerat. Dra några drag med svartpepparkvarnen över anrättningen. Ställ kastrullen på köksbordet och servera genast.

För en mer fotogenisk rätt kan man toppa anrättningen med basilika och/eller gröna ärtor (s.k. grönsaksalibi). Men ska det vara på pappas vis så struntar man i sånt bjäfs.

2 thoughts on “Lucka 2: Enkel Carbonara

  1. Erik Lundberg skriver:

    Hej!

    Vi pratade om lakrits i bakning på elias kalas om du minns. och nu har tiden kommit till julbakande och vad passar då bättre än kolor? jag har försökt hitta något bra recept på lakritskolor på nätet men inte hittat något jag fallit för. har du något bra recept för lakritskolor eller idéer på hur man kan göra (som att ta recept från chokladkola eller knäck o modifiera lite). jag kommer använda mig av lakritsstänger som krossas med mortel.

    din ananaspaj var underbar, så om någon kan komma på ett bra recept är det du 🙂

    /Erik Lundberg

  2. pannanochpennan skriver:

    Hej Erik!
    Vad kul att du har hittat hit!
    Kul att du frågar, eftersom jag faktiskt gjort just lakritsknäck för inte så länge sedan:
    https://pannanochpennan.wordpress.com/2010/10/31/inget-bus-men-godis/
    De blev riktigt goda, om jag får säga det själv. Jag har också hittat ett annat recept som verkar lovande, som jag ska prova nästa gång: http://www.bloggfamiljen.se/2010/11/28/julgodistips-och-1a-advent/ (Det är i princip samma, men med lite andra mängder.)

    Det kommer nog dyka upp fler sorters godis här framöver… 🙂

    Lycka till med julbakandet, berätta gärna hur det går!

Kommentera

