Lucka 1: Decembermüsli

Varför inte börja månaden med att göra en omgång müsli som förgyller frukostarna hela vägen fram till jul?

Inspirationen till denna variant fick jag av en rapsolja jag köpte häromveckan, smaksatt med saffran och apelsin. Får man inte tag på den kan man förstås smaksätta själv, med rivet apelsinskal och litelite saffran som löses i oljan.
Ett förtydligande: saffranssmaken är inte alls stark, utan endast en liten förnimmelse. Annars skulle nog även en saffransfanatiker som jag hinna tröttna före Lucia…

Min decembermüsli

  • 1 dl mandlar
  • 6-7 dl blandade gryn: dinkelflingor, rågflingor, fiberhavregryn och boveteflingor
  • 3-4 msk rapsolja
  • 3-4 msk honung/saffranssirap*
  • saften från 1/2 apelsin (ca 1 dl)
  • 1/2 dl gojibär
  • 2 msk linfrön

Sätt ugnen på 200 grader. Strö ut mandlarna på en plåt och rosta i ca 5 min. Låt svalna och grovhacka sedan (det är bäst att hacka mandlarna efter att man rostat dem, eftersom de mindre bitarna annars lätt bränns).

Sänk ugnstemperaturen till 175°C.

Blanda alla grynen i en bunke. Rör ihop olja, apelsinsaft och honung. Häll det över grynen och blanda ordentligt. Bred ut blandningen på en bakpappersklädd plåt. Rosta i ca 15-20 minuter. Rör om några gånger under tiden så att müslin inte bränns. Blanda ner grovhackade mandlar, gojibär och linfrön.

Ät med fil eller yoghurt för en riktig mysfrukost.

*jag använde saffranssirap som jag hade i kylen. Det är den koncentrerade sockerlag som blev kvar när jag gjorde saffransinkokta päron en gång.

Kommentera

