Kumminkottar med korn och rågsurdeg

När jag gjorde mina Cake Pops häromdan insåg jag på att det inte var första gången jag bakade igelkottar! För ett år sedan knåpade jag ihop ett surdegsbröd till en tävling, och för att följa uppmaningen om kreativitet i utformningen satsade jag på kottar. 🙂
Jag har bloggat om brödet tidigare, men då utan recept. Eftersom det var mitt första surdegsbröd, skulle receptet säkert tåla mer provbakning och bearbetning. Men för den som är nyfiken kommer det ändå här (med en vädjan om överseende med den något röriga uppställningen).
Kumminkottar med korn

Dag 1:
1 dl helt korn
Häll kornet i dubbel vattenmängd och låt koka upp. Dra av från plattan och låt stå över natten.
Blanda följande ingredienser i en bunke:
40 gram rågsurdeg
200 gram grovt rågmjöl
300 gram vatten
…och låt jäsa i 12 timmar
Dag 2:
7 gram jäst löses i 50 gram vatten
Blanda sedan i:
40 gram rivet äpple
180 gram fullkornsdinkel
100 rågmjöl
40 gram sojamjöl
Knåda degen ordentligt (med maskin) i 5 min på låg hastighet. Tillsätt sedan:
15 gram salt
85 gram av det kokta kornet
1-2 msk stött kummin
…och blanda i 5 min till på högre hastighet.
Låt degen jäsa i 60 min.
Sätt ugnen på 250 grader. Låt gärna plåten stå i ugnen och värmas upp.
Forma små bullar (à ca 80 gram) till igelkottar och låt jäsa på bakplåtspapper i ytterligare en timme. Använd en sax och klipp ”taggar” i kottarna. Tryck gärna dit pumpafrön el. dyl till ögon.
När kottarna jäst klart: dra över bakplåtspappret till den nu heta plåten. Sätt in kottarna i ugnen och släng samtidigt in en kopp vatten på ugnsbottnen och stäng snabbt luckan. Efter 5 minuter, sänk temperaturen till 200 grader och fortsätt grädda i ytterligare 15-20 minuter.
Med detta inlägg är jag med och tävlar om att bli Månadens Blogg hos Matfeed.se, där Månadens tema är matbröd.
(Matfeed är för övrigt en väldigt trevlig sajt, där man kan inspireras av fina bilder och recept, och hitta fler matbloggar att läsa.)
3 thoughts on “Kumminkottar med korn och rågsurdeg

  1. Vilka söta små igelkottsbröd

  2. Lit de Parade skriver:

    Smaskigt och sött!!!

    M @ Lit de Parade

  3. matverkstan skriver:

    Detta måste vara det gulligaste brödet jag sett!

Kommentera

