Pitabröd till kusinen

I söndags var det inte bara Ostkakans dag, utan också Fars dag. Jag och min bror bjöd pappa på middag hemma hos mig. Eftersom jag nyligen fått låna en israelisk kokbok av en kompis passade jag på att laga en gryta ur den. Och eftersom min pappa är rätt förtjust i hummus tyckte jag det var lika bra att köra på med mellanöstern-temat, och göra hummus och pitabröd till maten. (Jag satte brorsan på hummusen – vilket resulterade i kikärtssmul i halva köket…)

Jag har gjort pitabröd en gång förut, och då blev jag väldigt besviken, eftersom de inte fick några luftfickor – vilket ju är hela poängen med pitabröd. Den här gången följde jag inget recept utan höftade lite – och det funkade! Hade inte tänkt blogga receptet (eftersom det inte är så speciellt och eftersom jag inte har någon bild) men eftersom min kusin bad om det så var jag ju ändå tvungen att skriva upp det. 🙂 Jag hade inte tillräckligt med vanligt vetemjöl hemma, så jag använde fullkornsvetemjöl också. Men det går säkert precis lika bra utan.

Pitabröd med fullkornsmjöl

  • 25 g jäst
  • 1/2 msk honung
  • 4 dl vatten
  • 2 msk olja
  • ca 8 dl mjöl (varav 5 dl fullkornsvetemjöl)
  • 2 tsk salt

Smula ner jästen i en bunke. Ringla över honungen. Ha i en matsked vatten (behöver inte vara varmt) och rör ut med jästen. Låt blandningen stå i rumstemperatur i någon timme.
Värm 4 dl vatten till 37°C (känn efter med knogen för rätt temperatur) och häll över jästblandningen. Tillsätt hälften av mjölet och blanda. Rör ner olja och salt. Tillsätt lite av mjölet i taget och knåda till en smidig deg. Degen är klar när den släpper bunkens kanter, men fortfarande är ganska kladdig.
Låt jäsa under en handduk i en timme.

Sätt ugnen på 250°C. Låt en bakplåt stå inne och bli varm.

Stjälp upp den färdigjästa degen på ett mjölat bakbord, och dela i åtta bitar. Knåda inte degen mer, utan kavla direkt ut bitarna till runda kakor, ca 10 cm i diameter. Lägg fyra bitar på ett bakplåtspapper, och för över det till den upphettade bakplåten.
Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 8 minuter. De ska inte ta så mycket färg. Låt bröden svalna i en handduk, så blir de inte hårda. (Vill man värma upp bröden igen bör man pensla dem med lite vatten först.)

2 thoughts on “Pitabröd till kusinen

  1. Sussie skriver:

    Tusen tack kära kusin. Lördagens buffé kommer ju att bli underbar. Tack vare dig!

  2. […] Mixa kikärtorna. Blanda i övriga ingredienser. Smaka av med salt och peppar. Pudra över med lite paprikapulver. Toppa med ett tunt lager olivolja och lite persilja. Servera med pitabröd. […]

Kommentera

