Kesoostkaka med saffran

Idag, den 14 november, är det ostkakans dag. Man kan tycka vad man vill om dessa påhittade Dagar för allt som finns nu för tiden… men ibland tycker jag att de är rätt kul som inspiration för matlagning.

Jag har länge velat pröva att göra riktig ostkaka själv, från grunden, med löpe och allt. Hade tänkt att idag skulle vara ett strålande tillfälle, men tyvärr räcker tiden inte riktigt till. Tur då att det finns genvägar!
En enkel keso-ostkaka går snabbt och enkelt att göra, och är väldigt gott! Den här gången smaksatte jag med saffran (eftersom jag hade ett öppnat paket sedan förra veckans soppkok).

Kesoostkaka med saffran

  • 2 ägg
  • 250 g keso
  • 1 msk socker
  • 1/2 dl gräddmjölk (hälften grädde, hälften mjölk)
  • 1/2 kuvert saffran (1/4 gram)
  • 1 msk vetemjölEventuellt:
  • lite hackad/flagad sötmandel
  • nymald kardemumma

Vispa äggen. Rör ner övriga ingredienser och blanda till en jämn smet.
Häll i en smord form och grädda i mitten av ugnen på 175-200° tills kakan har ”stannat” och inte är blöt i mitten. Det tar ca 30 min (beroende på formens storlek/kakans tjocklek).

Jag äter helst min ostkaka med sylt och gräddfil till. Hur gör du?

På tal om saffran, har ni hört att en kvinna har lyckats skörda saffran i Skåne?!
En annan god nyhet i adventstider är att saffranspriserna i år ska bli betydligt lägre än förra årets rekordpriser. Runt 17-18 kr per påse blir det i år, skrev SvD häromdagen. Hoppas det stämmer!

2 thoughts on “Kesoostkaka med saffran

  1. […] söndags var det inte bara Ostkakans dag, utan också Fars dag. Jag och min bror bjöd pappa på middag hemma hos mig. Eftersom jag nyligen […]

  2. […] man på lussebullar kan man ju alltid göra fisksoppa, eller ostkaka – eller varför inte en Blågul […]

Kommentera

