Blogglänkning: den nya tidens kedjebrev

Ett av samtalsämnena på Svenska Matbloggares workshop på matmässan igår var länkkärlek. Att länka till andra matbloggare, när man använder sig av deras material eller bara inspireras av dem är inte bara etiskt riktigt, utan också en av de saker som verkligen för bloggvärlden framåt, konstaterade Stellan, och jag håller med.

På detta med länkning tänkte jag också, när jag surfade runt igårkväll. Jag har börjat läsa lite julbloggar så smått, och snubblade från någon av dem (vet tyvärr inte vilken längre) in på bloggen Frostrosor. Där hittade jag, till min stora förvåning, min lista. Ja, listan var ju inte min från början, men jag lade till mat-vinklingen på den. Sedan utmanade jag tre andra matbloggare. Mikaela på Matverkstan svarade, och skickade utmaningen vidare. Detta var alltså precis tanken med listan – och till skillnad från med ett recept så är man ju inte ute efter att få ”äran” för en lista.
Men när jag nu hittade listan på en annan blogg blev jag förstås nyfiken på hur den hade hamnat där, och länkjakten tog vid. Det visade sig att Mikaela bl.a. hade utmanat Rebecca, som i sin tur utmanat Get it On, som skickade vidare till Pernilla, som utmanade Mårtenssons kök – och därifrån hittade utmaningen alltså till Frostrosor. 🙂

Det här får mig att tänka på kedjebreven, som man skickade när man var liten… och precis som var tanken med dem, är ju det roliga med det här hur snabbt det eskalerar: jag skickar till tre som skickar till tre som skickar till tre… (om jag minns min gymnasiematte korrekt så är det en så kallad exponentiell funktion). Fast liksom med kedjebreven så svarar förstås inte alla…
En skillnad – och fördel – mot kedjebreven är att det går att följa spridningen på ett helt annat sätt, vilket ju är jätteroligt. Genom att följa listans färd genom bloggvärlden hittade jag en del nya bloggar, och fick samtidigt läsa massa intressanta svar på ”mina” frågor 🙂

Dessutom känns det lite roligt att jag lyckades sätta en snöboll i rullning på det här sättet! Det visar verkligen vilken kraft det finns i bloggvärlden, och vad mycket vi skulle kunna göra tillsammans.

6 thoughts on “Blogglänkning: den nya tidens kedjebrev

  1. Stellan skriver:

    Visst är det kul? Och roligt att träffas på workshopen 🙂

  2. Och från Mårtenssons kök hamnade listan hos mig 🙂 och nu finns den hos mängder av mat/bakbloggar, jag har fått tillbaka utmaningen tre gånger efter det 🙂

    • pannanochpennan skriver:

      Vad kul att listan spridit sig! Jag har också snubblat över den fler gånger sen jag skrev det här inlägget 🙂

      Tack för att du kommenterade – nu måste jag ju gå in och läsa dina svar 🙂

  3. KarinW skriver:

    Ja visst fick man flera nya ideér på träffen, tyvärr har jag inte hunnit greja med fotoskärmar som flera pratade om. Nu ska jag kolla runt mera på din blogg, spännande!
    Ha det fint/Karin

  4. Anna/Frostrosor skriver:

    Haha, och jag hittade hit nu för att jag googlade mig själv! 😀

  5. Johnb457 skriver:

    Wow that was odd. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr well I’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to say superb blog! aegkecedcfdg

Kommentera

