Fisksoppa med saffran och fänkål

Häromkvällen var jag på bio med en kompis (och såg I rymden finns inga känslor, en mycket fin film som jag verkligen rekommenderar!). Före filmen skulle vi äta middag, och hade pratat om att ses på stan och hitta nåt ställe. Men jag, som annars älskar att äta ute, kände faktiskt inte riktigt för det. Istället ringde jag min kompis och bad honom köpa med sig ingredienser till en fisksoppa.
Att jag blev sugen på just fisksoppa kan ha berott på fänkålen som låg i min kyl och skrek efter att få användas, eller min undertryckta jullängtan som letade efter en legitim ursäkt att ha saffran i maten…
Hursomhelst blev soppan riktigt god, och framförallt var det en himla bekvämt att få en matkasse levererad till dörren. Att sedan själv få laga maten, och äta den i trevligt sällskap, gör inte saken sämre. Tar sällskapet sedan hand om disken är vardagslyxen fulländad!
  • 1 gul lök
  • 1/2 fänkålshuvud
  • 1/2 kuvert saffran
  • 2 morötter, i tunna slantar
  • 2 potatisar, tärnade
  • 1 liten zucchini,  skivad
  • 1/2 purjolök, skivad
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 1 msk tomatpuré
  • vitpeppar, dragon
  • 200 g vit fiskfilé, t.ex. torsk
  • 200 g rökt, rimmad laxfilé (eller färsk)
  • 100 g kräftstjärtar
  • 1 näve färsk bladspenat
  • ev. lite grädde

Skiva lök och fänkål. Fräs i lite olja i en kastrull tillsammans med saffran.  Tillsätt zucchinin och låt den fräsa med en stund. Lägg i rotfrukter och purjo och häll på en dryg liter vatten. Smula ner buljongtärningen och rör ner tomatpurén. Krydda. Koka upp och låt koka tills potatisen börjar mjukna (10-15 min beroende på hur små tärningar du gjort). Tillsätt fisken i tärningar och koka i ytterligare 5 min. Stäng av plattan och lägg sedan i kräftstjärtar och spenat (kräftstjärtarna ska bara bli varma, inte koka, annars blir de sega som gummisnoddar…)
Om du vill kan du runda av smaken med lite grädde – då kommer dessutom den gula färgen fram bättre.

2 thoughts on “Fisksoppa med saffran och fänkål

  1. […] Jag har länge velat pröva att göra riktig ostkaka själv, från grunden, med löpe och allt. Hade tänkt att idag skule vara ett strålande tillfälle, men tyvärr räcker tiden inte riktigt till. Tur då att det finns genvägar! En enkel keso-ostkaka går snabbt och enkelt att göra, och är väldigt gott! Den här gången smaksatte jag med saffran (eftersom jag hade ett öppnat paket sedan förra veckans soppkok). […]

  2. […] man på lussebullar kan man ju alltid göra fisksoppa, eller ostkaka – eller varför inte en Blågul […]

Kommentera

