Mjuk pepparkaka med päronpuré

En gång blev jag beskriven som ”en härva av omotiverade principer”. Yttandet var nog inte tänkt som vare sig en förolämpning eller en komplimang, utan var helt enkelt en iakttagelse. Och den var inte helt långsökt: jag är på många sätt en principfast (eller kanske helt enkelt envis) person. Men jag vill ändå hävda att de flesta av mina principer har någon form av underbyggnad, antingen saklig eller erfarenhetsbaserad…
En av dessa mina principer är den, att man (läs: jag) inte får tänka på julen före november. Ser jag julprylar i affären innan dess går jag förbi dem utan att så mycket som snegla. Från första november är det dock fritt fram att börja längta och planera…
Den här kakan blev årets startskott, när en omisskännlig doft av julkryddor spred sig i mitt kök.

Mjuk pepparkaka med päronpuré

  • 50 gram smör
  • 3 ägg
  • 2,5 dl socker
  • 1 dl päronpuré*
  • 2 dl vispgrädde
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk kanel
  • 2 tsk ingefära
  • 1 tsk kryddnejlika

Smöra och mjöla en form som rymmer 1,5-2 l. Sätt ugnen på 180°C.
Smält smöret och ställ åt sidan att svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt päronpurén och grädden. Häll i smöret.
Blanda de torra ingredienserna och sikta sedan ner dem i smeten. Bred ut smeten i en form som rymmer 1,5-2 liter, och grädda kakan i 40-50 min.

*päronpuré finns i barnmatshyllan, och kan ersättas med äppelmos eller annan sylt

One thought on “Mjuk pepparkaka med päronpuré

  1. […] gram mjuk pepparkaka (baka gärna någon dag i förväg, det gör inget om den är lite […]

Kommentera

