Kladdkaka med hallonbalsamico och karamelliserade valnötter

Den här kakan, och mig, kan ni också hitta i Aftonbladets Mat & Vin-bilaga, som finns att köpa just nu. Tidningen har tema kladdkakor och i ett reportage har jag och fem andra matbloggare har bidragit med våra bästa kladdkakerecept.
När AB kontaktade mig blev jag både förvånad och glad över att bli tillfrågad. Och det var redan innan jag visste vilka de andra deltagande bloggarna var… Lyckan blev  inte precis mindre när jag upptäckte att jag faktiskt blivit publicerad i samma sammanhang som t.ex. Anne’s food, som är en av de riktigt stora matbloggarna, och dessutom den första jag läste.
(Och om det var någon som trodde att jag bara gått till lådorna och plockat fram ett beprövat favoritrecept så trodde ni fel. Istället ställde jag mig och provbakade femtioelva varianter av kladdkakor, innan jag slutligen bestämde mig för denna variant.)

Kladdkaka med hallonbalsamico och karamelliserade valnötter
  • 1 dl valnötter
  • 1,5 msk strösocker
  • 1 msk vatten
  • 50 g smör
  • 50 g mörk choklad
  • 2 ägg
  • 1,5 dl ljust muscovadosocker
  • 1 dl strösocker
  • 2 msk rapsolja
  • 0,5 dl kakao
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 2 dl frysta hallon
  • 2 msk hallonbalsamico

Rosta nötterna på medelvärme i en torr stekpanna i 3-4 minuter. Vakta noga så att de inte bränns! Lägg nötterna åt sidan och häll socker och vatten i stekpannan. Låt smälta och sjud i ett par minuter tills blandningen fått en lätt gyllene färg. Häll i nötterna och rör runt så de täcks. Stjälp genast upp på ett bakplåtspapper eller en oljad plåt. Låt svalna och bryt eller hacka i mindre bitar. Behåll gärna några hela nötter.

Smält smöret i en kastrull. Bryt ner chokladen i bitar och låt den smälta. Låt svalna något.
Vispa ägg och socker pösigt i en skål. Tillsätt olja och smörblandningen. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt och sikta ner i smeten. Blanda i balsamicon och rör till en jämn smet.
Vänd försiktigt ner de frysta hallonen. Bred ut smeten i en smord och mjölad form (ca 24 cm i diameter). Strö över de karamelliserade nötterna och tryck ner dem lite i smeten.
Grädda i mitten av ugnen, 175°C i ca 25 min.

Låt kakan vila i kylen några timmar, eller över natten. Ta ut den 5-10 minuter före servering, så är den som allra godast.

2 thoughts on “Kladdkaka med hallonbalsamico och karamelliserade valnötter

  1. Nelin skriver:

    Omnomnomnom, får vi sån här idag eller?

Kommentera

