Cake Pops: pepparkottar!

En av de roliga grejerna med bloggosfären är att en ensam bloggare kan skapa en trend, som sprider sig över hela världen. Jag tror att många av de senaste årens mattrender har fått mycket skjuts på vägen av matbloggarna: tänk bara på alla cupcakes och sugarpaste-tårtor, och dess antites LCHF-dieten!

Något av det coolaste är när en matbloggare hittar på något helt nytt, något eget, som sedan plockas upp och blir något stort. Ett exempel på detta är Cake Pops, som skapades av den amerikanska bloggaren Bakerella för snart tre år sedan. Cake Pops är ”kakklubbor”, som man gör genom att mixa kaksmulor med någonting kletigt, t ex färskost, så att det bildar en deg. Av degen formar man bollar som doppas i choklad och pyntas med t ex strössel.
Det var när de amerikanska hemmafruarnas okrönta drottning Martha Stewart gjorde ett inslag om cake popsen i sitt populära tv-program som ”bollen sattes i rullning”, och sedan dess har Bakerella blivit en riktig kändis och bland annat gett ut en bok fylld med recept på de små bakverken.

Även i den svenska bloggvärlden har cake popsen figurerat ett bra tag, och nu har även media vaknat till: Tasteline har utlyst en Cake Pops-tävling för just matbloggare. Jag, som länge haft Cake Pops på min ”Att baka”-lista, tog tillfället i akt och gjorde min variant lagom i tid till den sista tävlingsdagen.

Pepparkottar (20 st)

  • 200 gram mjuk pepparkaka (baka gärna någon dag i förväg, det gör inget om den är lite torr.)
  • 100 gram kesella (1%)
  • 100 gram ljus choklad
  • 100-150 gram mörk blockchoklad
  • chokladströssel
  • chokladflakes
  • grillpinnar, avklippta så de är ca 10 cm långa
  • en bit frigolit eller 1/2 gurka

Smula ner pepparkakan i en bunke (obs! det är viktigt att kakan är helt kall). Blanda smulorna med kesellan till en kompakt deg.
Använd händerna och forma små bollar. Platta till ena sidan av bollen, så basen blir platt. Nyp till i ena änden så att det bildas en nos. Kyl bollarna i minst 15 min.
Smält den ljusa chokladen. Använd en liten sked och smeta ut smält choklad på bollens spetsiga bit. Sätt dit chokladflakes som ögon och nos. Lägg bollarna på en tallrik med den platta sidan upp. Doppa ena änden av varje grillpinne i chokladen och stick ner den i bollarnas botten. (Detta är för att pinnen ska fastna bättre, när chokladen stelnat.) Sätt in klubborna i kylen en halvtimme.

Smält den mörka chokladen. Använd en liten sked och täck bollarnas resterande del med ett tunt lager choklad. (Gör bara en igelkott i taget, annars hinner chokladen stelna på dem innan du får dit ”taggarna”.) Stick ner pinnen i något så att klubban står upprät (jag använde en gurka, som jag delat på längden så att den låg platt). Häll över rikligt med chokladströssel. Ställ in i kylen tills chokladen stelnat.

Ät igelkottarna kalla, och försök att inte känna dig som en brutal mördare… 😉

4 thoughts on “Cake Pops: pepparkottar!

  1. Cecilia skriver:

    Haha, nej vad söta! Håller tummarna för dig i tävlingen =)

    • pannanochpennan skriver:

      Hehe, tack!
      Är egentligen ingen tävlingsmänniska, men det är ju kul att få ”uppdrag” för bakningen 🙂

  2. […] med korn och rågsurdeg 18 november, 2010 av pannanochpennan När jag gjorde mina Cake Pops häromdan insåg jag på att det inte var första gången jag bakade igelkottar! För ett år sedan […]

  3. Molly skriver:

    hej ellen!
    vad kul att du vill vara med och tävla i min lilla tävling 🙂 kottarna ser jättegoda ut 🙂
    hoppas att allt är bra med dig!?
    kram

Kommentera

