Ungerskinspirerad fläskfilégryta

Jag tackar ödmjukast för recepttipsen, nästa gång ska jag prova att göra en rullad, fylld fläskfilé. Det låter som bra och rolig ”bjudmat”!
Den här gången blev det dock en gryta. Eftersom jag knappast äter upp en hel fläskfilé på en middag så ville jag göra något som går bra att frysa in. En gryta är smidigt att göra matlådor av: jag delar in den portionsvis och när jag ska använda den kompletterar  jag med nykokt kolhydrat av valfri sort. Man kan ju göra det ännu enklare genom att ha potatis i grytan redan från början, men jag skippade det så att jag kan variera tillbehören.
Jag tänkte lite på gulasch när jag gjorde grytan, därav namnet. 🙂
  • 800 g fläskfilé
  • 2 vitlöksklyftor
  • vitpeppar
  • timjan
  • olivolja
  • 1 msk harissa på tub
  • 1 gul lök
  • 1 röd lök
  • 2 morötter
  • 1 palsternacka
  • 1 purjolök
  • 2 paprikor (gärna i olika färg)
  • 1 kabanoss eller annan rökt korv
  • 1 liter vatten
  • 3 msk tomatpuré
  • paprikapulver
  • salt och peppar

Putsa fläskfilén och skär den först i cm-tjocka skivor, som du sedan halverar. Pressa vitlökskklyftorna, blanda dem med oljan och de andra kryddorna. Marinera köttbitarna i några timmar.

Skär löken i klyftor.  Skiva morötter och  palsternacka, skär paprikorna i bitan. Stek först löken, sedan rotfrukterna och sist paprikan, i lite olja i en stekpanna. De ska inte ta färg utan bara mjukna en aning. Häll över dem i en gryta efter hand.
Använd den heta stekpannan och bryn köttet runt om. Lägg det sedan i grytan, slå över vatten och låt koka upp. Under tiden, skiva purjolöken och kabanossen. Tillsätt dem till den nu kokande grytan och dra ner värmen. Låt puttra på svag medelvärme tills rotfrukterna är mjuka och köttet mjukt. (Ca 20-30 min)
Ät gärna med en klick gräddfil.

Kommentera

