Inget bus, men godis

Glad Halloween på er!
Brukar ni fira den här ”högtiden”?  Jag tycker det är en rätt mysig tradition – jag uppskattar alla tillfällen att få klä ut sig, gå på fest och äta godis!
Den här gången nöjde jag mig inte med att äta godiset, utan gjorde faktiskt eget. I enlighet med helgens mörka tema blev det lakritsknäck.


Chokladdoppad lakritsknäck med flingsalt (ca 30 st)

  • 1 dl grädde
  • 1 dl sirap
  • 1 dl socker
  • 7-10 turkisk peppar-karameller
  • mörk choklad
  • flingsalt

Mortla lakritsen till ett fint pulver. Blanda med grädde, sirap och socker i en kastrull.  Sjud på svag värme, under omrörning, tills massan håller för ett kulprov. (Jag gillar min knäck ganska seg, men när den ska chokladglaseras är det bäst att göra den lite hårdare, så att den håller formen när den doppas i den smälta chokladen.) Fördela smeten i knäckformar och låt stelna.

Smält mörk choklad i micron. Låt svalna något, vänd sedan knäckbitarna i chokladen och lägg upp dem på ett bakplåtspapper. Toppa med lite flingsalt. (Jag hade en variant smaksatt med citron.) Låt stelna i kylen. Rysligt gott! 😉

Knäck är så enkelt att göra, det är faktiskt synd att man (jag) bara gör det till jul annars. Och det går ju att variera den på många fler sätt! Har ni några favoriter?

One thought on “Inget bus, men godis

  1. […] Ellen gjorde chokladdoppad lakritsknäck med flingsalt. […]

Kommentera

