Efterlysning: recept med fläskfilé

När jag handlar mat sker det ofta på impuls – jag skriver inga listor utan väljer det som ser kul ut i affären. Det är inte den budgetsmartaste strategin, men jag försöker bättra mig genom att åtminstone handla efter extrapriser. Idag resulterade det i en fläskfilé. Bra helgmiddag, tänkte jag först. Men hur? tänkte jag sen.

Faktum är att jag sällan lagar kött. Jag är inte vegetarian, men jag äter säkert vegetariskt hälften av veckans middagar ändå. Och köttet jag faktiskt äter är oftare kyckling, fisk eller färs, än ”rejält” kött som kotletter och filéer. Jag har helt enkelt inte lagat fläskfilé tillräckligt ofta för att jag ska ha något favoritrecept att dra till med. Därför behöver jag nu er hjälp!

Vilket är ditt bästa recept på fläskfilé? Berätta i kommentarerna!

3 thoughts on “Efterlysning: recept med fläskfilé

  1. Fläskfilé kräver massa jobb för att öht bli en kul anrättning, tycker jag. Favoriten är att varmröka den – men det kräver ju att man har tillgång till en rök.

    På andra plats, skär upp köttet så det blir en stor platt och tunn bit, svårt att förklara så se lammsidan i detta inlägg, se bild 8 och 9: http://www.spisat.se/2010/10/hemma-hos-scan-julmaten-provsmakad.html

    Där efter fyller du med kryddor, lite bacon och annat som är gott, rullar ihop och binder upp ”rulltårtan” och fräser på snygga ränder i en grillpanna. Sen i med en termometer och in i ugnen. Fantasifullt, spännande och dumdergott 🙂

    Som nummer tre och om det ska bli mycket mat med enkla medel, komplettera med ett rött kött och gör något som liknar en gryta från Karelen, ex: http://www.spisat.se/2007/07/karelsk-gryta-eller-stek.html

    Berätta sen vad det blev 🙂 Lycka till!

    • pannanochpennan skriver:

      Ojoj, så snabbt jag fick svar! Tack för tipsen!
      En rök blir lite svårt tyvärr, men jag kan tänka mig att det är gott!
      Tvåan låter spännande och kreativt.
      En gryta vore bra (eftersom det lär bli matlådor också) men ska jag köpa mer kött så ryker ju budgettänket 🙂

      Ska fundera lite…
      Självklart ska det ombloggas sen!

  2. […] 31 oktober 2010 av pannanochpennan Det blev en gryta av fläskfilén den här gången. Eftersom jag knappast äter upp en hel fläskfilé på en middag så ville jag […]

Kommentera

