Restaurangspaning: Wagamama till Stockholm

Fick just nys om att den brittiska kedjan Wagamama öppnar en restaurang i Stockholm till helgen. Wagamamas första restaurang öppnade i London för snart 20 år sedan, och kedjan har sedan spritt sig runt om i världen genom franchising. Precis som i resten av världen kommer restaurangen i Stockholms ”Waterfront Building” att servera nudlar och annan japanskinspirerad mat.

Själv har jag varit på Wagamama i London, när jag var där med familjen 2002. Då var hajpen stor: det asiatiska var trendigt och Wagamama stod omnämnt i guideböckerna som en av de bästa. Jag tror att jag var nöjd med maten (som var betydligt roligare än de engelska majonnäs-stinna mackorna vi åt på luncherna) men bäst minns jag lokalen: träbänkar och långbord i vit minimalistisk stil, och ett öppet kök så man kunde se kockarna jobba. Så som det skulle vara vid millenieskiftet, antagligen. 🙂 

Sedan dess har jag dessutom hunnit besöka Japan – där jag verkligen älskade maten. I Sverige finns gott om sushi, men jag har saknat allt det andra jag åt därborta: kara-age, soba, udon, japansk curry, okonomiyaki… mmm…

Det ska bli spännande att se om Wagamama kommer leva upp till mina minnen..!

3 thoughts on “Restaurangspaning: Wagamama till Stockholm

  1. Cecilia skriver:

    Vad kul! Jag har ätit hos dem i England (gott!). Då hade de ett flertal veganalternativ, så jag håller tummarna att de tar dem med sig till Sthlm.

  2. […] kul att kunna, dels för att utbudet på restaurangerna i Sverige är rätt klent. Japansk mat är, som sagt, så mycket mer än sushi och […]

Kommentera

