Svenska smaker

För några månader sedan ställde jag en fråga här på bloggen om vad som är typsiskt svensk mat. Jag fick inte så många svar, men har funderat vidare på det själv. Kanske är det lättast om man utgår från vad som är svenska smaker? Eller kanske snarare råvaror? Det är ju till stor del ett lands ätbara tillgångar som avgör dess matkultur.


I samband med att jag vann Cake of Sweden fick jag hälsa på hos en av sponsorerna, Taste of Nordic, för att prata om hur de skulle producera min kaka på Expon. Jag fick också en chans att spana in de svenska delikatesser som företaget säljer: knäckebröd, senap, hjortronsaft, sylt, löjrom… Produkterna är indelade i kategorier: från Fälten, Havet och Skogen. Det får mig att tänka på restaurang Hälsingborgs menyer, också indelade efter var man hittar ingredienserna. Förmodligen är det just på det sättet man kan hitta kärnan till matkulturen i de flesta länder. (Dessutom är det en riktigt bra idé för hur man kan tänka när man sätter ihop en meny!)

Med mig från Taste of Nordic fick jag dessutom en kasse produktprover. Jättefina grejer, som det känns som man borde kunna göra en massa gott av. Kanske är det just därför jag blivit något handlingsförlamad – de är så fina så jag vill inte slösa dem på något simpelt (fast snart har jag okynnesätit upp allt knäckebröd ändå)…

Har ni några bra förslag på hur jag ska använda havtornsmarmeladen, hjortronsaften, vattlingonen och det andra?

Kommentera

