Risotto med bondbönor och kantareller

Nä, hörrni, är det inte på tiden att det kommer upp lite fler recept här? Det är ju halva behållningen med en matblogg, tycker jag själv i alla fall. På sistone har jag inte dock varit så kreativ vad det gäller mina middagar, och stekt falukorv känns ju lagom kul att blogga om…
Desto större anledning att vända på trenden då!

Få saker inspirerar mig så mycket som fina färska råvaror. Häromdagen kom mamma och hälsade på mig och hade med sig en bunt färska bondbönor. Tillsammans med dagens kantarellfynd (från Hemköp) blev det en en risotto av dem.

Tyvärr har jag ingen direkt koll på mängderna, eftersom jag går på känsla när jag måttar… (blir det över så blir det matlåda). Detta är ytterligare ett skäl till att jag oftare bloggar om bakning – när jag bakar är det exakta mått som gäller! Bakning är kemi, matlagning är konst. Och den här gången blir det en receptskiss:

Höstrisotto med bondbönor och kantareller

  • bondbönor
  • kantareller
  • körsbärstomater
  • gul lök
  • avorioris
  • buljong
  • tomatpuré
  • parmesanost
  • persilja

Börja med att koka upp vatten i en stor kastrull.
Hacka löken och mjukstek den i lite olja i en annan kastrull. Klicka i lite tomatpuré och låt fräsa med en stund.
Ös ner riset (här kan ni titta på paketet för måttangivelser), och fräs ytterligare någon minut. Häll därefter på ett par deciliter lite av det nu kokta vattnet. Peta ner en buljongtärning eller två. Låt koka försiktigt på svag värme.
Fyll på med hett vatten efter hand som det kokar bort. Forstsätt så tills riset känns klart. Tidsindikationen på paketet kan vara lagom, men glöm inte att smaka av – det är vad munnen är till för!

Under tiden som riset kokar: sprita bönorna (peta ur dem ur sina skidor). Koka dem i 3-5 minuter. (Du hinner inte kolla några bloggar under tiden, då blir de mosiga och överkokta!). Skölj med kallt vatten så de svalnar av, och peta ur bönorna ur de vita skalen. Det går enklast om man skär ett litet snitt med en kniv i skalen.

Stek kantarellerna, först i en torr stekpanna, så att vätskan får ånga ur dem först. Tillsätt sedan en klick smör, salt och vitpeppar och fräs svampen gyllenbrun.
Skjut svampen åt sidan, och släng ner en näve halverade körsbärstomater och fräs i några minuter.

Nu borde riset vara klart! Rör ner riven parmesan och hackad persilja efter smak. Blanda ner bönor, svamp och tomater. Spara några av varje som du kan garnera med innan du fotar ditt verk…

(Och ja, jag vet att det egentligen ska vara vin i en risotto, men det är inte alltid man vill korka upp en flaska enbart för detta ändamål – nån måste ju dricka upp resten… Det går faktiskt ganska bra utan också!)

3 thoughts on “Risotto med bondbönor och kantareller

  1. […] Risotto med bondbönor och kantareller (Pannan och pennan) […]

  2. […] Risotto med bondbönor och kantareller (Pannan och pennan) […]

  3. Malgorzata Haggu skriver:

    Det låter så gott!

Kommentera

