Svenska äpplen

För en tid sen läste jag en notis om att försäljningen av svenska äpplen går trögt i år.  Man vet inte varför. Jag förstår det inte heller. Svenska äpplen är ju något av det godaste som finns!

Varje höst blir jag lika lycklig, när jag för första gången får känna doften av Signe Tillisch, Transparente Blanche, Gravensteiner och de andra… Det är nästan en störning jag har: varje gång jag får syn på en ny sort i fruktdisken bara måste jag köpa dem..!
Och varje höst blir jag lika förvånad – och förfärad – när jag ser att folk passerar de svenska äpplena, och istället fortsätter plocka på sig Red Delicious och Granny Smith. Detta trots att de svenska äpplena är både godare och billigare!

Så, härmed vill jag slå ett slag för svenska äpplen! Ut och köp, och njut! Det finns så mycket man kan göra av dem, förutom att äta dem som de är. Tänk: i knäckiga pajer eller mos; ugnsbakade med nötter och honung; hemkokt kräm… eller varför inte stekta som tillbehör till blodpudding; kokta i en köttgryta, eller nedrivna i en råkostsallad?
Lämna gärna fler tips på vad ni brukar göra med äpplena!

Är man av den tävlingsinriktade sorten kan man ju försöka slå rekord: förra året lyckades Rebeccas bloggläsare tillsammans komma upp i total 36 äppelsorter.

2 thoughts on “Svenska äpplen

  1. Sussie skriver:

    Cox Orange är ju också väldigt goda. Trots sitt ursprung. En idé. Koka äppelmust?

Kommentera

