Shanghai

För drygt fem månader sedan skickade jag in ett bidrag till tävlingen Cake of Sweden. Det var en kul grej, i en släng av inspiration. Inte hade jag väl kunnat tro att min cheesecake, påhittad en natt då jag inte kunde somna, skulle ta mig till Kina… Men det gjorde den alltså, och för en månad sedan tog jag mamma med mig och for till Shanghai.

Drygt en vecka tillbringade vi i denna jättestad (17 milj. invånare). Det var en fantastisk vecka, med mängder av intryck. Den mest påtagliga känslan var: VARMT! Vi hade uppemot 40 grader och sol hela veckan – svettigt, men underbart tyckte jag. Det enda tråkiga med en sådan värme är att man inte blir så hungrig. Inte helt optimalt, när det finns så mycket att äta och smaka på överallt…
Men jag är inte den som låter mig hindras så lätt! Vi hann prova både kinesiska snabbmatskedjor, fina restauranger och gatmat från små hål i väggen. Vi frossade i fantastiska bagerier och avnjöt en lång dim-sum brunch på ett tjusigt hotell. Frukosten på vårt eget hotell var inte heller dålig: ett stort utbud av både kinesisk och västerländsk mat gjorde att man kunde äta olika saker varje dag. 🙂 Till exempel fanns det dumplings, sushi, fried rice, stekta svampar, exotiska frukter, små bakverk…

På bilderna här syns ett urval av våra kulinariska äventyr i Shanghai. Jag har förstås många fler bilder, och inte bara på mat… men är det matblogg så är det! (Klicka på bilderna så blir de större)

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om de olika rätter vi åt och allt spännande vi testade, men då skulle det här bli världens längsta blogginlägg… Faktum är att Shanghai inte har så mycket klassiska sevärdheter, utan främst omtalas för just sin rika matkultur (och shoppingen).
Och så har de världsutställningen förstås, det var ju den som tog mig till Shanghai egentligen.

Expo 2010 som den heter, är ett jätteprojekt, där de deltagande länderna har chansen att visa upp sig från sin bästa (?) sida, och förbättra sina relationer med Kina. Den svenska paviljongens tema är Spirit of Innovation, och där visas det bland annat upp olika svenska uppfinningar och företag (vad sägs om blixtlåset, pacemakern, kylskåpet, TetraPak och Skype?) samt berättas om hur vi har löst olika miljöproblem t ex. Man blir faktiskt ganska imponerad av vårt lilla land!

I min vinst ingick ett besök på Expon, med privat guidning och lunch i den svenska paviljongen. De som tog emot mig var Taste of Nordic, som ansvarar för cateringen i den svenska paviljongen. Det är alltså de som bakar Cake of Sweden och säljer den i paviljongens kafé.

Det var nog inte förrän jag såg det med egna ögon som jag faktiskt trodde på att min kaka fanns där, på riktigt. Men det gjorde den alltså!

Den smakade inte precis som när jag gör den, men de har ju lite andra förutsättningar med ingredienserna där borta… Jag tror den var gjord på färskost av Philadelphia-typ, snarare än kesella/kvarg. Men gott var det ändå, säger jag, helt subjektivt 😉

Expon var en mäktig upplevelse, minst sagt. Jag är väldigt tacksam att vi fick VIP-pass och slapp köa i 3-4 timmar till varje paviljong (fast det kändes ganska hemskt att gå förbi alla stackars svettiga turister)… 13 stycken tror jag att vi hann med! Min favorit var nog den norska, som var både arkitektoniskt intressant (snygg!) och gav en bra bild av landet. De hade också en bra fiskrestaurang, där vi åt middag på kvällen (efter tips från den svenska generalkommissarien). Lite fånigt kändes det att äta norskt i Kina, men det var i alla fall den enda gången på hela veckan som vi inte åt kinesiskt (vi skippade MackeDonken)!

Mitt samlade intryck av Shanghai är att det är en trevlig stad, som inte känns så stor som den faktiskt är. Det finns många charmiga stadsdelar, och man kan promenera omkring utan att känna sig trängd eller stressad. Man kunde bara ”vara”, ta det lugnt och uppleva staden i sin takt. Det bästa var inte de typiska turistställena, utan staden som helhet, med blandningen av jätteboulevarder, små gator och gränder, flashiga skyskrapor, billiga shoppingställen och det aldrig sinande utbudet av god mat…

 

Jag var väldigt nöjd med resan och har defintivt fått minnen för livet!

Kommentera

