Rebusrally, raggarkäk och måndagsmiddag

Det blev inget Shanghai-inlägg skrivet i helgen. Varför? Jag blev shanghajad! 

Utan att jag riktigt förstått hur det gick till hamnade jag mitt i ett rebusrally – en studentikost fenomen som funnits i Uppsala i över 45 år, men som fram tills för något år sedan var totalt okänt för mig. Men nu blev jag alltså meddragen på denna knasigt underbara aktivitet, och helgen tillbringades därför i en minibuss på vägarna kring Uppsala, lösandes allsköns krångliga, underfundiga rebusar. 
Lördagen avslutades med en sittning på Wermlands Nation, där jag inmundigade vad som förmodligen kommer att vara mitt livs dyraste mosbricka. Den var en del av trerätters-menyn, och följde rallyts tema: Raggare… (Någon som vill gissa vad efterrätten var?)

Rebusrallyt var en fantastisk upplevelse – och språknörden i mig fick sitt.
Flera gånger under helgen skrattade jag så att jag fick ont i magen – sånt händer alldeles för sällan nu för tiden!

Nu har jag tagit mig ut på landet, där dagen har ägnats åt att plöja igenom stora mängder kurslitteratur… efter åtta timmars studier var jag så snurrig i skallen att en paus för att laga middag var högst välbehövlig.
Och som av en händelse råkade vi ha alla ingredienser hemma för att jag skulle kunna prova på Gittos recept på fläskfärsbiffar i ugn.

Och precis NU är de klara att äta! Återkommer med omdöme.

Edit säger: Yum! Skulle inte ha snålat med oliverna bara, nästa gång blir det fler.

Kommentera

