Sommardofter: aromatiska fläderpannkakor

Just nu luktar Sverige fantastiskt. På mina hundpromenader går jag omkring och sniffar nästan lika mycket som vovven! Men medan han fokuserar på marken och andra hundars bakdelar, lyftar jag näsan uppåt, mot buskar och träd…

På dagarna är det fläderblommornas prakt som dominerar, och får mig att drömma om flädersaft och fikastunder i bersåer. Min barndoms somrar tillbringades mestadels i ett koloniområde, så för mig är grönsaksskörd, syltande och saftande riktiga ”Madeleine-kakor” som framkallar både fina minnen och sommarkänslor.

I flera veckor har jag gått omkring och drömt om flädersaft, men inte riktigt kommit mig för att ta tag i det. Därför blev jag himla glad när jag hittade ett annat flädertips hos Tina på pickipicki:
Fläderpannkakor går enkelt att göra, kräver inte så många blommor och ger minst lika mycket smak och sommarkänsla! Man gör helt enkelt en vanlig pannkakssmet, och när man hällt ut den i pannan sticker man ner en fläderblomsklase, klipper bort stjälkarna och steker som vanligt. Lätt som en plätt! 😉

En annan doft man inte bör missa i dessa tider kräver en kvällspromenad. I skymningen ”vaknar” nämligen de grekiska lövkojorna till och börjar sprida sin omisskännliga doft av sommarnatt…

4 thoughts on “Sommardofter: aromatiska fläderpannkakor

  1. Viktkamp skriver:

    Hade tänkt plocka fläder och göra saft för första gången men vet inte hur man ser skillnad på äkta och falsk fläder, vågade inte chansa och nu är det för sent för nu är blommorna överblommade 😦

  2. tina skriver:

    Åh vad roligt att du gillade fläderpannkakorna! Och åh vad synd att flädern redan blommat förbi här! Jag vill ha fler! 🙂

  3. Tova skriver:

    Åh, låter megagott ju! Och enkla recept tackar man ju aldrig nej till 😉
    Kramar

  4. Tova skriver:

    Ja, visst är det lite skoj att surfa runt och hitta nya bloggar! Hamnade nog på din genom nån länk av nåt slag, blir lätt så att jag bara klickar runt lite i bloggosfären en regnig dag som denna… hihi.

    Och ja, detta att bli mamma är nog det häftigaste – och svåraste – äventyret hitttills i mitt liv. Gör väl att jag känner mig äldre än min ålder stundtals, samtidigt som man på ett sätt blir barn på nytt tillsammans med sin lille knodd 😉
    Kramar

Kommentera

