Värmebölja=bloggtorka

Inte mycket bloggat här inte… det har två skäl:
1. Vädret – jag vill vara ute så mycket som möjligt när det är så här varmt och soligt
2. Messi – jag är hundvakt för tillfället, vilket innebär min tid och uppmärksamhet går nästan dygnet runt åt en hyperaktiv cocker spaniel-kille

Den tid jag faktiskt tillbringar inomhus är dock – som väntat – till stor del i köket. Häromveckan ställde jag och en kompis faktiskt till med bullbak mitt i värmeböljan. Det blev  två sorter: hasselnöt- och kanel samt rabarber-kardemumma-mandelmassa. Framförallt rabarberbullarna blev jättebra! Syrliga och härligt sötknäckiga på samma gång.

Är det någon som har tips på andra goda bullfyllningar, när man tröttnat på de gamla vanliga?

En del matlagning blir det också förstås, med sommartema. Jag var ute på landet på midsommar och veckan efter, och där ute blir man extra inspirerad till sommarmaten tycker jag.

På dagarna har det blivit enkla luncher: mackor med stekta grönsaker, feta- och avokadoröra, fil med bär, ett flertal omeletter…

På kvällarna har det har grillats: utöver de vanliga köttspetten bl a majskolvar, timjansmarinerade champinjoner samt avokado(!).

Vad äter ni i sommatider?

2 thoughts on “Värmebölja=bloggtorka

  1. tina skriver:

    Åh, rabarber- och kardemummabullar låter väldigt gott! Vi har en årlig ballbakartävling när vi går lös på alla tänkbara ingredienser i skåp och skafferi. Ibland blir det roligare än gott, ibland blir det toppengott. Kul är det!
    http://www.pickipicki.se/2008/10/kanelbulletavling/

    • pannanochpennan skriver:

      Åh, vad roligt det låter. Det ska jag nog ta efter!
      Man borde ha ett liknande tänk när man gör hemgjord pizza – själv fastnar jag alltid i champinjon-skinka-träsket. 🙂

Kommentera

