Mellan hägg och syrén

Det är något visst med lila blommor. Både lavendel- och syrénblom tillhör mina absoluta favoriter, dels för utseendet, dels – främst – för doften. Varje år när tiden är inne brukar jag skörda i mammas rabatter och baka lavendelskorpor. Det är sommar för mig! Jag har också prövat att göra lavendelsocker för att kunna spara den känslan, men konstaterat att det är bättre att torka blommorna som de är, i en tättslutande glasburk.

Syrén har jag däremot aldrig använt i bakning eller matlagning. Därför tyckte jag att det lät spännande när jag läste om syrénblomssocker på bloggen Söta Saker (där jag också lånat bilden). Många gånger fastnar mina inspirationsinfall på det stadiet, men den här gången kopplade jag genast tanke och handling – syrénens blomningstid är ljuvlig men kort. Jag gav mig ut i parken och plockade på mig en bunt, och nu står en burk syrénsocker hemma i skafferiet och väntar på att bli använd. Frågan är vad jag ska börja med…Syrénmacarons, kan det vara något, tro?


Kommentera

