Rosmarinbaguetter

Som jag skrivit om tidigare har mina brödbak inte gått så bra de senaste månaderna. Nu har det inte heller blivit så mycket bakande på sistonde; det var länge sedan det doftade bröd hemma hos mig. Men idag, efter en veckas intensivt pluggande och med en tentavecka framför mig stod jag inte ut längre: bakbegäret blev för stort.

Jag hade en burk kesella i kylen som började närma sig utgångsdatumet. Därför gick in på Arla.se och letade efter något lämpligt recept. Jag fann Rosmarinbaguetter. Som vanligt gjorde jag en del modifikationer (och gjorde endast en halv sats). Så här blev det:

  • 25 g jäst
  • 2,5 dl vatten
  • 1 msk flytande honung
  • en skvätt olivolja
  • en nypa salt
  • ca 1 msk torkad rosmarin
  • 125 g Arla Köket Kesella kvarg 10%
  • 13 dl mjöl – jag blandade grovt rågmjöl, vetemjöl, dinkel fullkorn och vete fullkorn

Värm vattnet till 37°. Smula ner jästen i en bunke. Ringla över honungen. Häll över det ljumma vattnet och rör så jästen löser sig. Blanda därefter ner övriga ingredienser. Knåda ordentligt (jag använde elvispens degkrokar i ca 5 min). Låt jäsa under en handduk i 30 min.

Häll ut degen på mjölat bakbord. Knåda inte, utan dela bara i önskat antal bitar och forma till baguetter eller runda bullar. Låt jäsa ytterligare 30 min.

Grädda på 250°C i 10-12 min.

Jag gjorde några baguetter, och några runda bullar som jag la i frysen. Jag tänker mig att rosmarinsmaken gör dem till perfekta hamburgerbröd att äta med lammfärsbiffar. Mm… sommarmat!
En annan gång ska jag pröva att hacka ner lite soltorkade tomater i degen.

Kommentera

