Den godaste spenatgratängen

För ett tag sen fyllde min bror 25, och nu i helgen firade han det tillsammans med två kompisar, genom att hålla en 75-årsfest. Jag hade blivit ombedd att bidra med lite mat och bak. Det blev en ananaspaj och en mandarinpaj (se recept i tidigare inlägg), plus att jag överraskade dem med en tårta – för det tyckte jag att man ska ha på en födelsedagsfest 🙂

I matväg hade min bror specifikt bett om ”den där goda pajen du brukar göra”. Exakt vad han menade vet jag fortfarande inte, eftersom han inte kunde svara när jag frågade om han menade spenatgratängen eller avokadopajen (mina två säkra kort!)… men jag bestämde mig för att göra spenatgratäng i alla fall.

Den här gratängen har bakats i flera år i min kompiskrets, men jag har aldrig haft något riktigt recept på den, utan brukar höfta lite. Nu bloggar jag ner en skiss av hur jag gjorde den här gången, dels för min egen skull, dels för att andra ska kunna prova. Och det tycker jag att ni ska göra, för den är jättegod!

Två stora spenatgratänger:

  • 1350 g fryst, hel spenat
  • 9 ägg
  • 2*500 g keso
  • rejält med riven parmesan/grana padano
  • salt, vitpeppar, svartpeppar
  • färskriven muskot
  • Ev. andra kryddor, den här gången använde  jag organo, basilika och lite paprikapulver.

Viktigt att tänka på är att tina spenaten i god tid och krama ur den ordentligt, annars blir gratängen blöt och trist. I övrigt är det bara att röra ihop alla ingredienser (spara lite av parmesanen och strö över i slutet av gräddningen). Bre ut i en smord form och grädda i 180 grader i 30-35 minuter, tills gratängen har stannat i mitten och börjar få färg i kanterna.

Gratängen kan göras i förväg och är god att äta både varm och kall. Passar perfekt på en buffé (och är till skillnad från matpajer lämplig för både glutenintoleranta och LCHF:are).

(Ingen bild den här gången, för hur god den är så är spenatgratäng inte så photogénique!)

Kommentera

