Enkel mandarinpaj med kanel

Ofta är det svårt att veta var man åt eller såg något för första gången. Så många matbloggar som jag läser är det inte lätt att hålla reda på var man läser allt… Ett recept som jag faktiskt minns när jag hittade är ananaspaj, som jag stötte på för första gången på bloggen Linneas skafferi. Det är väl en tre år sedan, och sedan tog det ett bra tag innan jag faktiskt prövade receptet. Men när jag väl testat var jag såld! Fruktigt och gott, och med en speciell pajdeg som är söt och har en knäckaktig, beroendeframkallande smak…

Ananaspaj är gott, lättgjort – och populärt! En snabb sökning på nätet genererar en massa receptträffar. De flesta ser likadana ut, med en fyllning som görs på konserverad frukt, och crème fraiche. Jag har dock provat att använda turkisk yoghurt istället, och det blir minst lika gott. Frukten kan också varieras: jag har använt olika konserver, men läst att det funkar bra med frysta bär eller färsk frukt. Den här gången blev det en variant med ananas och en med mandariner. Nästa gång ska jag prova med konserverade päron och smaksätta med ingefära…

Fruktpaj

  • 150 g smör, rumsvarmt el. smält och avsvalnat
  • 1 dl socker
  • 3 dl mjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • ca 400 g konserverad, väl avrunnen frukt
  • 3/4 dl socker
  • 1 ägg
  • 2 dl turkisk yoghurt
  • smaksättning – jag tog vanilj i ananaspajen, kanel i mandarinpajen

Blanda ingredienserna till bottnen och tryck ut degen i en form. Ställ in i kylen en stund.
Rör ihop fyllningen, häll över pajbottnen.
Grädda i mitten av ugnen i  180 grader i ca 30-40 min (vakta så inte kanterna bränns).

Jag föredrar att äta pajen kall, i ensamt majestät, men att servera den varm med glass verkar också vara poppis…

Kommentera

