Ett recept på Skåningar

När det gäller snabba bakpulverbröd brukar jag satsa på ett med lite tugg i, som inte bara innehåller vetemjöl. Det blir liksom matigare så, och det är vad jag brukar vara sugen på till frukost. (När det vankas Afternoon tea däremot, då kan det passa bra med vita, fluffiga Skåningar gjorda med vetemjöl, smör och grädde.)

Mitt basrecept kommer faktiskt från min gamla hemkunskapslärare. När jag räknar på det inser jag att jag alltså bakat dessa bröd i sisådär 10 år. ”Nyttiga scones” kallades de då. Men nu kallar jag dem Skåningar

En liten sats:

  • 3 dl vetemjöl
  • 2 dl havregryn (ev. fibervarianten)
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 0,5 dl flytande margarin/matolja/smält smör
  • 1 dl kesella/filmjölk/gräddfil
  • 1 dl vatten

Sätt ugnen på 250°C.
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Gör en grop i mjölet, häll i matfettet och blanda. Tillsätt sedan Kesella och vatten. Blanda snabbt degen. Den ska bli ganska kletig.
Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper. Jag brukar göra 3-4 små bröd. Jämna till och platta ut så de blir ca 2 cm tjocka.
Grädda i mitten av ugnen i ca 12-20 min (tiden har varierat mycket i olika ugnar jag har använt).
Låt bröden svalna på ett galler, så blir de krispiga på ytan. Vill man ha helt mjuka bröd lindar man istället in dem i en handduk.

2 thoughts on “Ett recept på Skåningar

  1. Nelin skriver:

    Jag är inte helt säker på att jag gillar ditt namn…

    • pannanochpennan skriver:

      Vaa? Det är väl klart att du gör! Det är ju jättefint, ett eget bakverk! (På engelska finns det ju Danish, varför skulle ni vara sämre?)
      Framförallt har ordet fördelen att det går att böja enligt det svenska språkets struktur 😉
      Så man slipper gå in på Espresso House och be om ”ett(?) scåns”!

Kommentera

