Kreativitet i köket: matord

Kreativitet i köket kan vara olika saker. Att testa smakkombinationer och skapa nya recept, är väl det man främst tänker på. Men jag, som är språknörd, har noterat en annan sida av det hela: när man skapar nya ord för det man lagar. Kreativitet i matlagningen kan ju medföra att man behöver nya benämningar för det man hittat på.

Att jag kom att tänka på det här beror på att jag ikväll snubblade över en matblogg, där skribenten visade prov på sådant nyskapande. Hon ville ha ett ord för den glassliknande massa man får när man mixar olika frysta frukter – och konstaterade att en FRYst-FR-ukt-glaSS blir förstås en Fryss!

Som blivande språkkonsult blir jag extra glad när folk hittar på nya ord som faktiskt är anpassade för svenskan. Jag är inte emot lånord, men de är ofta ”onödiga”.
När nya fenomen importeras till Sverige utifrån, lånar vi ofta också in orden som betecknar dem. Det gäller kanske främst teknologi, men även mat: på en brunch kan man ibland få smoothies och scones. Den frankofile kanske hellre intar en croissant eller en pain au chocolat.
De här exemplen är så pass etablerade, att det väl inte är nån mening med att försöka ändra bruket. Men egentligen: varför inte säga ”frunch”? Och varför kan ingen komma på ett bättre ord än smoothies, som folk har problem både med att stava och uttala? En pain au chocolat är visserligen inte vilket chokladbröd som helst, men det är ju precis vad det betyder…

Som sagt, jag tror egentligen inte på någon förändring av språkbruket i ovanstående fall (brunch finns t.o.m. med i SAOL). Men en nyetablering vill jag ändå försöka mig på: istället för scones vill jag införa ordet SkåningDet må vara totalt orimligt etymologiskt sett, men det går i alla fall att böja enligt svensk standard… (För vad heter scones i bestämd form? Och vad säger du om du ska beställa färre än två?)
Så nästa helg, när du funderar över vad du ska äta till frukost, tycker jag att du ska göra dig en omgång Skåningar. Mitt favoritrecept kommer på bloggen inom kort!


4 thoughts on “Kreativitet i köket: matord

  1. Nelin skriver:

    Brödet kostar 80 spänn, inte jättebilligt alltså. Jag tycker det är supergott men har aldrig provat Gateaux någon gång, detta är förövrigt köpt på Fabrique just på odengatan. Det tål att testas!

  2. […] jag vågar inte ha så höga förhoppningar. Jag har hårt motstånd i form av brownies (eller brunisar kanske?) och jag tror att det ligger i mänsklig (eller i alla fall kvinnlig?) natur att välja […]

  3. Cecilia skriver:

    Då skulle jag vara en skåningsätande skåning i så fall. Utan kannibalistiska tendenser…

  4. Sussie skriver:

    Haha, underbart inlägg kära du. Inte är du bara bra på matlagning, men kommer ju bli en fantastiskt duktig språkkonsult.

Kommentera

