Cake of Sweden: Min blågula cheesecake

Här har det varit tyst. Plugget kom lite i vägen, men äta bör man ju, så visst lagar jag mat ändå. Och bakar… Jag har en del recept på lut som kommer så fort jag har laddat över bildbevis från kameran.

Det senaste jag bakade har jag dock förevigat: en svensk cheesecake med saffran och blåbär

Detta är mitt bidrag till tävlingen Cake of Sweden. Tävlingen anordnas av nätverket Spot and Tell och vinnaren kommer att serveras på världsutställningen Expo 2010 i Shanghai.Fram till den 25 april kan man skicka in recept eller rösta på webbplatsen. Receptet med flest röster möter juryns favorit i finalen, som kommer hållas genom provsmakningar på olika caféer runt om i Sverige.

Min tanke med kakan var att det både skulle smaka svenskt och se svenskt ut.
Blågult, var min första (inte särskilt nyskapande) tanke. Svenskt och blått: det är förstås blåbär! En liten hint till allemansrätten också, som ju är en mycket fin grej med Sverige: att man kan gå ut i skogen och plocka fritt!
Svenskt och gult då? Saffran kanske inte låter så svenskt, det kommer inte härifrån och det används runt om i världen. Men i de flesta länder är det en krydda för matlagning snarare än för sötsaker. I Sverige däremot har vi minst två tradionella bakverk med saffranssmak: lussebullar och så min personliga favorit: gotländsk saffranspannkaka.
Jag tog de här två smakerna, och hittade på en kaka där deras färger kunde exponeras på ett snyggt sätt samtidigt som smakerna fick komma fram var för sig, tillsammans med en sötsyrlig cheesecake-bas, som brukar passa de flesta smaklökar. Jag tycker också att det är viktigt med kontrasterande konsistenser: här är det en knaprig botten, mjuk fyllning och så en blank gelé med lite tugg i uppe på.

Om ni tycker att min blågula kaka låter god så får ni hemskt gärna rösta på mig här!

7 thoughts on “Cake of Sweden: Min blågula cheesecake

  1. Nelin skriver:

    Jag är imponerad. Den verkar onekligen häftig! Jag har röstat!

  2. pannanochpennan skriver:

    Tack så mycket!
    Synd att du inte var med på lingonfikat/-puben, då hade du fått smaka! Men jag ser att du har andra trevliga saker för dig i helgen! 🙂

  3. […] med ”bakfobier”, som jag tidigare nämnt. Jag använde ju gelatin i toppingen på min cheesecake, och det är något jag har varit lite rädd för… Detta sedan en obehaglig upplevelse med en […]

  4. Peter skriver:

    Brownies med marshmallows tycks vara något väldigt konkurrenskraftigt mot din cheesecake. Sorgligt.

  5. […] och jag ska få åka till Shanghai! Jag har knappt fattat att det  än. Aldrig hade jag trott, då för en månad sen,  att det skulle gå så här bra i tävlingen! Inte ens när jag kom till final trodde jag det […]

  6. […] Det var en kul grej, en släng av inspiration som slog mig. Inte hade jag väl kunnat tro att min cheesecake, påhittad en natt då jag inte kunde somna, skulle ta mig till Kina… Men det gjorde den […]

  7. […] När jag var nere i somras fick jag lite klagomål från släktingarna, på att de inte fått smaka min cheesecake. De hade ju hjälpt mig att vinna en resa till Shanghai genom att jaga röster, så det är klart […]

Kommentera

