Matfynd

På tal om gårdagens inlägg om etniska matbutiker: idag hamnade jag faktiskt i just en sådan, av en slump. Jag var i Skarpnäck på födelsedagsfika hos en vän, och på vägen tillbaka till t-banan passerade jag en liten livsmedelsbutik som såg lovande ut. Jag kunde förstås inte motstå att gå in – det var ett bra val!
De hade massor av spännande produkter från olika länder; det fanns asiatiskt, arabiskt – och polskt!
Jag tillbringade säkert en halvtimme i butiken, det fanns så mycket att kolla på… Skulle kunnat köpa mycket mer än jag gjorde, men fick begränsa mig efter hur mycket jag orkade bära… Det blev:

Polsk saltgurka, surkål med morötter, inlagd dill (typ som pesto?), mald ängssyra, och serbiskt örtte.

På tepaketet står det Uva/Bearberry, och utifrån bilden gissade jag att det var lingon… men en googling avslöjade att det är mjölon – ett bär jag aldrig hört talas om tidigare.

Kommentera

