”Röd” kladdkaka med rostade hasselnötter

I höstas var jag på Chokladfestivalen, som hålls varje år på Nordiska Museet i Stockholm. Festivalen fungerar så att man betalar en entréavgift, sen får man gå runt bland massor av utställare, och provsmaka, se konditorshower och lära sig mer om choklad i alla dess former. Samt givetvis köpa med sig!
Genom mina provsmakningar upptäckte jag en gemensam nämnare för de chokladsorter jag tyckte var godast: de var gjorda på Criollo-bönor. Det finns olika sorters kakaobönor, och Criollon är, enligt Wikipedia ”kakaons Rolls Royce”. (Jag har dyr smak, med andra ord…)
Jag köpte med mig både choklad och kakaopulver gjorda av Criollo.  På påsen står det ”rött kakaopulver”, och jo, det kanske har en lite rödare nyans än vanligt. Det är dock inget som syns på de färdiga bakverken… men den djupa, fruktiga smaken märks!

Idag slogs jag av baklust, och gjorde en variant på mitt gamla vanliga kladdkakrerecept, där man enkelt rör ihop allt i en enda kastrull.

”Röd” kladdkaka med rostade hasselnötter

  • 100 g smör
  • 2-2,5 dl socker
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 2 ägg
  • 1/2 dl kakao
  • 1,5 dl mjöl (jag använde hälften dinkelmjöl, hälften vanligt vetmjöl)
  • valfri mängd hasselnötter

Sätt ugnen på 175°. När den blivit varm, släng in hasselnötterna i en panna, och rosta dem i ca 5 minuter (tills de luktar gott!). Gnugga av skalet och grovhacka nötterna.

Smält smöret i en kastrull. Rör ner socker, vaniljpulver och salt. Låt svalna en aning och rör sedan ner äggen, ett i taget. Sikta ned kakaon och mjölet. Rör i nöthacket.
Smöra och bröa en form. (Här finns det utrymme att vara kreativ: istället för mjöl eller ströbröd kan man använda kokos, havregryn, sesamfrön, eller som jag gjorde, grovt majsmjöl.)
Bred ut smeten i formen och grädda i 12-20 minuter (beroende på kakform, ugn och önskad kladdighet).

Själv föredrar jag min kladdkaka kylskåpskall, utan grädde eller glass till. Hur äter ni helst kladdkaka?

2 thoughts on “”Röd” kladdkaka med rostade hasselnötter

  1. Karin skriver:

    Precis som du, kylskåpskall, helst dagen efter då den är så där segt härligt kladdig!

    Kram Karin

  2. Rasmus skriver:

    Jag instämmer, kladdkaka smakar allra bäst när den är kylskåpskall. Jag har gärna bär eller coulis till den, men har nog faktiskt aldrig ätit glass till kladdkaka. Tror inte riktigt att det skulle passa, och då gillar jag ändå glass väldigt mycket…

    Vilken producent var det kakaopulvret gjort av?

Kommentera

