Baba au rhum

I helgen kom min pappa hem från en längre utlandsresa. För att välkomna honom hem bestämde jag mig för att bjuda på dessert efter familjens söndagmiddag. Att komma på vad var inte svårt, ända sedan jag var liten har jag nämligen hört pappa prata lyriskt om sin favoritbakelse: en klassisk savarin, eller baba au rhum som det också kallas.
Savariner finns sällan på Stockholms konditorier nu för tiden, någon gång har pappa t.o.m. specialbeställt dem… men nu tyckte jag det var dags för ett eget försök!

En savarin är en slags jäst sockerkaka, som dränks i sockerlag med sprit i, och serveras med grädde och bär eller frukt. Receptet jag använde kommer från Allt om Mat:

Baba au rhum/Savarin

  • 1/4 paket jäst
  • 1 dl ljummen mjölk
  • 2 msk strösocker
  • 3 ägg (gärna rumstempererade)
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 100 gram smör, rumsvarmt

1. Rör ut jästen i mjölken. Blanda ner socker och ägg. Vispa ner mjölet, lite i taget, tills smeten är slät. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.

2. Rör ner det mjuka smöret i smeten. Häll upp i en smord och mjölad ringform (jag använde en vanlig sockerkaksform) och låt jäsa övertäckt i 45 minuter. Under tiden kan du  göra sockerlagen:

  • 2 dl socker
  • 2 dl vatten
  • 1,5 dl rom (eller annan spritsort du gillar…)

3.Koka upp vatten och socker och låt sjuda några minuter under omrörning. Låt svalna något innan du häller i spriten

4. Grädda kakan längst ned i ugnen, på 225°C i 15 min.

5. Ta ut kakan, låt den svalna i formen. Lossa kakan, gör rent formen och lägg tillbaka kakan i. Använd sedan en provnål och stick massor av hål genom kakan. Häll över sockerlagen, lite i taget, så att du ser att den sugs upp ordentligt. Fortsätt tills lagen är slut (det verkar mycket, men det går!).

6. Stjälp upp baban på ett serveringsfat och servera med grädde och frukt eller bär.

 

Färdig att servera!

Kakan innan den dränktes...

Det här blir mitt bidrag till Månadens sötsak hos Söta Saker. Temat för Februari Kärlek, vilket jag tycker passar här. Mycket kärlek till min lilla pappa – för honom bakar jag till och med sånt jag själv inte gillar!

4 thoughts on “Baba au rhum

  1. Nelin skriver:

    Du ska inte nämna att det är bra att kontrollera alkoholprocenten på spriten 😉

  2. Erika/Erka Perka skriver:

    Vad kul med savarinbak! Jag är jätteintresserad av ”gammeldags” bakkonst och har länge funderat på att prova savarin. Nu blev jag jätteinspirerad av ditt bidrag och kommer förhoppningsvis få ändan ur vagnen. Kul!

  3. pannanochpennan skriver:

    Elin: jag tänkte skriva det…men det fick stryka på foten till slut. Inte för att jag vill dölja mina misstag, men jag jobbar ju också på att få ner textmängden en aning… 😉

    Erika: vad kul att kunna inspirera! Det var faktiskt inte alls så svårt som jag hade trott, bara att sätta igång!

  4. […] ”Pannan och pennan” gjorde baba au rhum. […]

Kommentera

